Reviews Disco Elysium
Comments (2)

Disco Elysium Hot

Ο εθισμένος στις ουσίες ντετέκτιβ.

https://gameworld.gr/media/reviews/photos/original/27/b8/ba/disco-elysium-box-50-1573237169.jpg
  • Review
  • News
  • Forum
  • Images
  • Videos
  • User Reviews

Ο εθισμένος στις ουσίες ντετέκτιβ.

Προτού ασχοληθούμε με το Disco Elysium, είδαμε το όνομα της εταιρείας ανάπτυξης και είπαμε με έκπληξη, ZA/UM; Τι είναι αυτό ναούμ'; Μελετώντας την ιστορία της οσμιστήκαμε λαβράκι. Μια παρέα συμπαικτών σε campaign του θρυλικού Dungeons & Dragons σταμάτησε να παίζει και άρχισε να πουλάει το ταλέντο των μελών της. Τα τελευταία πέντε χρόνια στρώθηκαν στην δουλειά με στόχο την δημιουργία ενός RPG στα πρότυπα του αγαπημένου τους επιτραπέζιου και ο συνεχής μόχθος απέδωσε τελικά το Disco Elysium. Ο τίτλος μας ξένισε νομίζοντας ότι πρόκειται για Rhythm αλλά τελικά είναι ένα από τα απολαυστικότερα RPG που πάει να σταθεί δίπλα στο Planescape: Torment με περηφάνια. 

Ένας ντετέκτιβ που δούλευε σκνίπα
Η αρχετυπική φιγούρα του αμνησιακού ήρωα επανεμφανίζεται στο Disco Elysium. Αναλαμβάνουμε τον ρόλο ενός αλκοολικού ντετέκτιβ που καταπίνει χάπια και ουσίες σαν φαταούλας. Ξυπνώντας μετά από ένα τρικούβερτο γλέντι και υποφέροντας από επικό hangover, ο ήρωας μας πρέπει να μαζέψει τα κομμάτια του εθισμένου του εαυτού για να ξεδιαλύνει τον φόνο ενός άντρα που τον κρέμασαν σαν αρνί σε μια αυλή. Στο πλευρό μας στέκεται ο Kim Kitsuragi, ένας ψύχραιμος και πολύ έμπειρος συνάδελφος που μας προσγειώνει στην πραγματικότητα όποτε η συμπεριφορά και η σκέψη μας αρχίζουν να ξεφεύγουν.

disco elysium 1

Το αστυνομικό μυστήριο είναι το έναυσμα για μια σειρά από παράξενα γεγονότα που θα μας οδηγήσουν στις φτωχογειτονιές της πόλης Revachol. Αλητεία, δυστυχία, μοιραίες γυναίκες, διεστραμμένα άτομα, τυχοδιώκτες και ένα σωρό άρτια σχεδιασμένοι χαρακτήρες θα έρθουν σε επαφή μαζί μας, προσφέροντας ένα λιθαράκι στο τεράστιο αφηγηματικό οικοδόμημα του Disco Elysium. Παίζοντας αρχικά θυμηθήκαμε το θρυλικό Adventure Deja Vu που χαρήκαμε επί εποχής Amiga. Η αμνησία, οι σταδιακές αποκαλύψεις για τον ξεχασμένο μας εαυτό, τα εγκλήματα, όλα μας απορρόφησαν ευθύς στην noir ατμόσφαιρα. Καθ’ οδόν αντιλαμβανόμαστε ότι η ιστορία έχει απειράριθμα μονοπάτια για να ακολουθήσουμε τα οποία οδηγούν σε ένα σωρό κοινωνικοπολιτικά ζητήματα. Πόλεμοι, επαναστάσεις, απεργίες, εταιρικές διαμάχες, δεισιδαιμονίες και ένα σωρό φλέγοντα ζητήματα έχουν σημαδέψει το Revachol.

Οι χαμένες του ψυχές βρίσκονται σκορπισμένες σε όλες τις γωνίες και τα κτίρια της πόλης περιμένοντας να μας “ξεράσουν” τα μυστικά τους. Ο σεναριογράφος που έφερε εις πέρας το τεράστιο αυτό έργο έχει ενσωματώσει στην ιστορία αληθινά ιστορικά γεγονότα, πρόσωπα και αντικείμενα λατρείας της λαϊκής κουλτούρας, αλλάζοντας τα ονόματά τους. Αναφορές στον Κόναν τον Βάρβαρο, στον Μαρξ και σε γνώριμα πρόσωπα και πράγματα από την ανθρώπινη ιστορία μας συναρπάζουν σε μεγάλο βαθμό. Το όπλο μας για να αποκτήσουμε πρόσβαση στην θάλασσα λέξεων που μας περιμένει είναι τα skills.

Ο ήρωας μας γίνεται... κλοτσοσκούφι μεταξύ επικίνδυνων, ακίνδυνων και γραφικών χαρακτήρων. Κάποιους συμπαθούμε, κάποιους αντιπαθούμε, όλοι τους όμως μας προξένησαν δυνατές εντυπώσεις. Ο ξεκαρδιστικός Cuno που μιλάει σε τρίτο πρόσωπο και μπουρδολογεί αενάως μας ξέρανε στα γέλια όπως και η βλαμμένη “μαζορέτα” του που τον παροτρύνει συνέχεια. Συμπαθούμε τον πάντοτε σοβαρό Kim και προσπαθούμε να δούμε τις αντιδράσεις του στις παλαβομάρες που του λέμε. Η Klaasje είναι ένα αίνιγμα τυλιγμένο με γυναικεία ρούχα. Ο Garte του Whirling-In-Rags μας σπάει τα νεύρα και θα θέλαμε να τον σπάσουμε στο ξύλο. Η Lena είναι μια κυρία κλάσης που θα θέλαμε για γιαγιά μας. Ο Evrart είναι ένα αντιπαθητικό ανθρώπινο ον που το παίζει Hoffa και μας ιντρίγκαρε με την σκέψη του.

Υποσυνείδητο είναι αυτό ή χάβρα ιουδαίων;
Στο εσωτερικό της κρανιακής κοιλότητας του χαρακτήρα μας κυριαρχεί η πολυφωνία. Το κεφάλι μας θυμίζει κοινοβούλιο με 24 μέλη (skills) που ουρλιάζουν αδιάκοπα τις απόψεις τους, διακόπτουν το ένα το άλλο, προσπαθούν να κυριαρχήσουν στην συζήτηση και να μας πάρουν με το μέρος τους. Τα skills είναι χωρισμένα σε τέσσερις “παρατάξεις”, τα intellect, psyche, physique και motorics που αντιπροσωπεύουν το σύνολο της προσωπικότητας του ήρωα αλλά και κάθε ανθρώπου. Με το φανταστικό skill tree που διαθέτουμε, την εξομοίωση αυτή του αχανούς ανθρώπινου ψυχισμού, βιώνουμε με τρομερή επιτυχία την πολλαπλότητα αλλά και την αντιφατικότητα ενός χαρακτήρα, αντικρίζουμε την ψυχή μας να αντανακλάται στον πρωταγωνιστή.

disco elysium 2

Η επιλογή του αρχέτυπου με το οποίο θα ξεκινήσουμε στρώνει τον δρόμο για τις μετέπειτα επιλογές μας. Θέλουμε ο ήρωας να βασίζεται στις νοητικές του ικανότητες για να επικρατήσει στο ζόρικο περιβάλλον του ή να είναι ένας μπάτσος εμπνευσμένος από τον Judge Dread που αντιμετωπίζει τους πάντες σαν καρφιά και το κορμί του σαν σφυρί; Η σοφότερη επιλογή είναι να φτιάξουμε τον δικό μας χαρακτήρα, εξειδικεύοντας τον σε ένα και μόνο τρόπο λειτουργίας. Εμείς προτιμήσαμε τον ρόλο του διανοούμενου, ρίχνοντας όλο το βάρος στα intellect και psyche. Με τις εγκυκλοπαιδικές μας γνώσεις γεφυρώναμε εύκολα τα γνωστικά κενά που μας δημιούργησε η κρασοκατάνυξη και η ντόπα. Η ενσυναίσθηση μας βοηθά να αποκρυπτογραφήσουμε την ψυχική κατάσταση των συνομιλητών μας, ώστε να επιστρατεύσουμε στην συνέχεια την υποβολή και την ρητορεία για να τους επηρεάσουμε. Τα inland empire και shivers είναι η ποιητική διάσταση της προσωπικότητάς μας, σκέψεις και τάσεις ονειρικές που ομορφαίνουν αισθητά την πραγματικότητα, καλύπτοντας τις ατέλειές της με μαγικό μανδύα.

Τα skills, οι εσωτερικές μας φωνές επεμβαίνουν στους διαλόγους, στην αλληλεπίδραση με αντικείμενα αλλά και αυθαίρετα ενόσω ερευνούμε τον κόσμο μας. Εκτελώντας με επιτυχία τις αγγαρείες που αναλαμβάνουμε, λαμβάνουμε xp, ανεβαίνουμε επίπεδο και προσθέτουμε ένα skill point για να ενισχύσουμε τα skills που μας ταιριάζουν περισσότερο. Έχουμε διπλό συμφέρον για να αναλαμβάνουμε αποστολές που δεν σχετίζονται με την εξιχνίαση του κεντρικού εγκλήματος. Θέλουμε να συσσωρεύουμε πολλά xp για να ενισχύσουμε τα skills μας αλλά αποσκοπούμε και στην καταβρόχθιση των υπέροχων κειμένων που φιλοτέχνησαν οι σεναριογράφοι του Disco Elysium.

disco elysium 3

Τα επιλεγμένα skills καθορίζουν την στρατηγική που θα ακολουθήσουμε και την ψυχολογική εξέλιξη του ήρωα. Ένας διανοούμενος ντετέκτιβ που βαδίζει στα χνάρια του Σέρλοκ Χολμς αφοπλίζει τους εχθρικούς NPC με την ρητορική του ικανότητα και τα πανίσχυρα λογικά συμπεράσματα που παράγει το πολυδαίδαλο μυαλό του. Με το suggestion skill μπορεί να γοητεύσει τους συνομιλητές και να μην χρειαστεί να καταφύγει ποτέ στην βία. Ένας ερευνητής που μοιάζει περισσότερο στον “Βρώμικο Χάρι Κάλαχαν” θα έχει για ψωμοτύρι τις προσβολές και την βία για να καθυποτάξει όποιον τον αντιμάχεται. Η μέση λύση, η χρυσή τομή, ένας Σαμ Σπαίηντ δηλαδή είναι η δική μας προσέγγιση. Ο βασανισμένος ντετέκτιβ μας υπάρχουν φορές που είναι σκληρός σαν πάγος και απαιτεί την συμμόρφωση των συνομιλητών... γαβγίζοντας διαταγές. Συνήθως τον βάζουμε να γοητεύει τους πάντες με το κοφτερό μυαλό και την τρομερή αντίληψη που τον διακατέχει.

Καλός, κακός ή τρελός μπάτσος; Μπορούμε να είμαστε όλα τα παραπάνω και πολλά ακόμα στο παιχνίδι.

Η δύναμη της σκέψης πάνω στην ύλη
Πέφτουμε με τα μούτρα στην εξιχνίαση εγκλημάτων και λοιπών συμβάντων σε όλη την επικράτεια του Revachol. Η αποτελεσματικότητά μας είναι ολοφάνερη από την ταχύτητα με την οποία κερδίζουμε τα levels. Άξαφνα αντιλαμβανόμαστε ότι δεν αρκεί για να τονώσουμε όλα μας τα skills. Το level cap τους απεικονίζεται με την μορφή αστεριών ανά κατηγορία. Δεν πα να μαζέψουμε πεντακόσια skill points, αν το intellect για παράδειγμα έχει ένα αστεράκι θα βολευτούμε με ένα μόνο επίπεδο logic, drama, rhetoric κ.ο.κ. Υπάρχει όμως τρόπος για να ενισχύσουμε μια κατηγορία και αυτός είναι το thought cabinet, οι πεποιθήσεις μας. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό research system με πάρα πολλές “τεχνολογίες” που γίνονται προσβάσιμες ανάλογα με την συμπεριφορά μας σε διάφορες καταστάσεις.

Έχουμε την δυνατότητα να συντηρούμε δώδεκα σκέψεις ταυτόχρονα και δαπανούμε skills points για να ανοίξουμε μια προς μια τις υποδοχές τους. Τα νοητικά μοτίβα συνοδεύονται από ξεκαρδιστικά κείμενα και χαρακτηρισμούς. Είμαστε ο μπάτσος της Αποκάλυψης, ο σούπερ σταρ μπάτσος, ο φορέας του νόμου κ.ο.κ. Το μεγαλύτερο όφελος που αποκομίζουμε είναι η απότομη αύξηση του level cap των skills. Για παράδειγμα, η advanced race theory αύξησε το level cap του rhetoric στο 5 επιτρέποντας μας να εκφράσουμε τον ρήτορα που κρύβεται μέσα μας. Ενόσω μια σκέψη βρίσκεται στο στάδιο της έρευνας, μας αφαιρεί συνήθως πόντους από ένα skill, επιλέγουμε λοιπόν πρώτα τις σκέψεις που δεν βλάπτουν τα skills που μας αρέσουν περισσότερο. Το τι θα αποδώσει μια σκέψη προς εξέταση είναι μια έκπληξη την οποία γευόμαστε με την ολοκλήρωσή της.

disco elysium 4

Το αφηγηματικό τοπίο του Disco Elysium είναι τεράστιο, είναι μια αχανής πεδιάδα στρωμένη με απολαυστικές λέξεις. Έχει το ίδιο και μεγαλύτερο εύρος από το αγαπημένο μας Planescape: Torment διότι απουσιάζει η πατροπαράδοτη μάχη που συναντούμε σε όλα τα RPG. Οι συγκρούσεις δεν γίνονται με όπλα αλλά μεταξύ των skills του χαρακτήρα και του περιβάλλοντος. Τα skills μας είναι τα όπλα που προτείνουμε στις εχθρικές συμπεριφορές, στα περιβαλλοντικά εμπόδια, ακόμα και στις κακές συνήθειές μας. Μπήκαμε σε εγκαταλειμμένο γυμναστήριο και είδαμε μια μπάρα φορτωμένη κιλά στο πάτωμα. Με την θέα της και μόνο οι μυώνες μας σφίχτηκαν ανυπομονώντας για την συντριβή του βάρους και ταυτιστήκαμε απόλυτα με το physical instrument skill.

Στο δέντρο των διαλόγων που καταλαμβάνει πάντοτε το δεξί τμήμα της οθόνης παρουσιάζεται, μεταξύ άλλων, η δυνατότητα να σηκώσουμε την μπάρα ενεργοποιώντας το προαναφερθέν skill. Το ποσοστό επιτυχίας ή αποτυχίας εξαρτάται από το level του skill και παίζει καθοριστικό ρόλο στην ψυχοσωματική υγεία του ήρωα. Αν χάσουμε το skill check θα υποστούμε ποινή στο morale ή στο health του και την ψυχολογική ζημιά που συνοδεύει πάντα την αποτυχία. Αυτό που μας κάνει άνω κάτω είναι ότι τα περισσότερα skill checks κλειδώνουν μετά την αποτυχία και δεν μας επιτρέπουν να πάρουμε το αίμα μας πίσω.

disco elysium 5

Τα red skill checks χάνονται για πάντα και, μαζί τους, λαχταριστές γραμμές διαλόγων ή ίσως και κάποιο χρήσιμο αντικείμενο. Τα white skill checks κλειδώνουν προσωρινά έως ότου ανεβάσουμε level το skill που χρειάζονται. Ο χάρτης του Revachol δεν είναι και πολύ κατατοπιστικός όσον αφορά τα quests μας, δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα όμορφο σκίτσο. Στην περίπτωση των white skill checks δείχνει την χρησιμότητά του μαρκάροντας, κατά προσέγγιση, τις περιοχές που τα συναντήσαμε και πληροφορώντας μας για την δυσκολία τους. Η περιορισμένη έκταση των περιοχών της πόλης καθιστά εύκολο τον προσανατολισμό μας στους στόχους των quests. Κατά συνέπεια, δεν χάθηκε ο κόσμος που δεν μας βοηθά καθόλου ο χάρτης στο pathfinding.

Η αποτυχία στα skill checks είναι αβάσταχτη αλλά, αν δεν έχουμε αναπτύξει τα skills που απαιτούνται για να έχουμε πιθανότητες άνω του 50% να τα κερδίσουμε, τι μπορούμε να κάνουμε; Μα φυσικά το θρυλικό κόλπο που μάθαμε στα Panzer General και έχουμε εφαρμόσει σε άπειρα games που παίζουν με τις πιθανότητες. Εφόσον το skill check μας δίνει ένα 20% τουλάχιστον επιτυχίας, κάνουμε load ξανά και ξανά μέχρι να πετύχει. Δεν έχει νόημα να δοκιμάσουμε σε πολύ μικρά ποσοστά γιατί μπορεί να φάμε ώρες και να μην πετύχουμε τίποτα. Με το παραπάνω τρικ που ευνοεί το Disco Elysium, δεν θα χάσουμε χρήσιμα αντικείμενα ούτε θα παραλείψουμε εξαιρετικής ποιότητας διαλόγους.

disco elysium 6

Ποιος φωνάζει, ποιος πληγώνει την σιωπή;
Η τεράστια ανάπτυξη των skills διαμορφώνει ένα δραστήριο και διασκεδαστικό υποσυνείδητο. Όπου σταθεί και όπου βρεθεί, ο ήρωας βομβαρδίζεται από τις εσωτερικές φωνές των skills που τον σπρώχνουν πότε προς την μια και πότε προς την άλλη κατεύθυνση. Η αντίληψή του διευρύνεται σε υπερφυσικά επίπεδα, σε σημείο να βγάζει συμπεράσματα και να ανακαλύπτει πολύτιμα στοιχεία μιας υπόθεσης από το... θρόισμα του ανέμου. Αν βιαζόμαστε να το τερματίσουμε (κακώς) μας συμφέρει να περάσουμε το Disco Elysium με τα skills σε μέτριο αλλά αξιοπρεπές level όπως το επτά ας πούμε. Αν όμως θέλουμε να γευτούμε και την τελευταία παράγραφο κειμένου, και την πιο παλαβή φαντασίωση ή παρατήρηση του υποσυνείδητου μας τότε θα τα αναπτύξουμε όσο πάει, θα ξεπεράσουμε το δέκατο level χωρίς δισταγμό.

Οι υποσυνείδητες φωνές δεν ρίχνουν πάντοτε φως στην υπόθεση αλλά η φλυαρία τους δεν είναι ποτέ άσκοπη. Οι λέξεις έχουν νόημα, εκφέρονται με ποιητικό τρόπο, σχηματίζουν υπέροχες εικόνες στο μυαλό ή μας διασκεδάζουν με τις διαμάχες, ακόμα και με τον παραλογισμό τους. Διακαής μας πόθος αλλά και μέγιστη απόλαυση είναι να ανακαλύψουμε τα πολύτιμα στοιχεία του εγκλήματος και τα σκοτεινά μυστικά που αγωνίζονται να κρύψουν οι ντόπιοι. Για να το πετύχουμε θα περάσουμε από ένα τεράστιο αριθμό quests τα οποία είναι ευγενική χορηγία των NPC που κατοικούν στο Revachol.

disco elysium 7

Δεν “γεννήθηκαν” όλα τα quests ίδια, υπάρχουν τα σημαντικά που προχωρούν την περιπέτεια προς το αναπόφευκτο τέλος και τα λιγότερο σημαντικά τα οποία μας χαρίζουν xp αλλά και αντικείμενα για να ντύσουμε τον γυμνό και καταφρονεμένο ντετέκτιβ μας. Τα tools είναι η κατηγορία αντικειμένων που θέλουμε να γεμίσουμε γρήγορα ειδάλλως δεν πρόκειται να παραβιάσουμε πόρτες και μπαούλα, να περιηγηθούμε σε σκοτεινά μέρη και το κυριότερο, να μαζέψουμε λεφτά. Τα αντικείμενα που χρήζουν αλληλεπίδρασης επί του inventory μας χρειάζονται συνήθως για να ροκανίζουμε τον χρόνο πριν από quests με timer. Η γκαρνταρόμπα μας είναι όσο σοβαρή ή... παρδαλή γουστάρουμε αν και, η επιλογές μας δεν βασίζονται στα αισθητικά κριτήρια αλλά στα bonuses που δίνουν στα skills.

Το χειρότερο quest που δεν καταγράφεται ποτέ στο quest log γιατί είναι συνεχές, είναι το μάζεμα άδειων μπουκαλιών. Δεν μας αρέσει η εικόνα του ντετέκτιβ μας με μια κίτρινη σακούλα στα χέρια να μαζεύει βρώμικα μπουκάλια από τον δρόμο και τους ντενεκέδες. Εκτιμήσαμε την πολυμορφία των quests που δεν μας οδηγούν σε κλισέ μονοπάτια και αγγαρείες του στυλ “σκότωσε τόσα πλάσματα, μάζεψε τόσα αντικείμενα¨. Ακόμα και όταν μας αναθέτουν να βρούμε το όπλο μας, έχουμε μεγάλο ταξίδι και πολλές κουβέντες έως ότου το κατορθώσουμε. Τα quests ακολουθούν το μοτίβο της αστυνομικής έρευνας, της αναζήτησης στοιχείων προς εξιχνίαση των εγκληματικών ενεργειών. Είναι ένα σωρό ερωτηματικά που αποκτούν ουσία κατόπιν πολύωρων ανακρίσεων υπόπτων και εξονυχιστικού ψαξίματος κάθε δωματίου και σοκακιού της πόλης. Μας κάνουν να νιώθουμε σαν επαγγελματίες ντετέκτιβ, σαν ήρωες νουάρ μυθιστορήματος που κολυμπούν σε μια θάλασσα ανομίας, διαφθοράς και ναρκωτικών.

disco elysium 8

Τα saving και load εκτελούνται πολύ γρήγορα και τα χρήσιμα hints που εισπράττουμε κατά την διάρκεια του δεύτερου μπορεί να λύσουν κάποιες απορίες μας. Το προσφερόμενο πακέτο ψυχαγωγίας που παρέχει το Disco Elysium δεν απέφυγε την επίθεση ενός μικρού αριθμού ενοχλητικών bugs. Στοχεύουμε έναν χαρακτήρα ή ένα σημείο ενδιαφέροντος στην οθόνη και δίνουμε εντολή στον ήρωα να αλληλεπιδράσει άμεσα μαζί του. Ο ήρωας πλησιάζει αλλά δεν γίνεται τίποτα, η οθόνη του κειμένου δεν εμφανίζεται ποτέ, το avatar μας στέκεται εκεί σαν να έχασε δια μαγείας την επαφή του με το περιβάλλον. Απομακρυνόμαστε, επιστρέφουμε στο ίδιο σημείο και ο ήρωας δύναται πλέον να αλληλεπιδράσει όπως όφειλε εξαρχής. Σε άλλη περίπτωση χωθήκαμε σε ένα αποπνικτικό δωμάτιο από τον καιρό του Εμφυλίου, μελετώντας οτιδήποτε μας φάνηκε χρήσιμο. Πατώντας τον κέρσορα εκτός του δωματίου για να φύγουμε, διαπιστώνουμε ότι ο ήρωας δεν μπορεί να βγει σαν να εμποδίζεται από αόρατο τοίχο. Το load σε προηγούμενη θέση είναι πλέον η μόνη μας ελπίδα για να ξεκολλήσουμε.

Επαίτης και ερημοσπίτης
Αφού πιάσαμε τα κακώς κείμενα του Disco Elysium πρέπει να μιλήσουμε για το σχεδιαστικό λάθος που έκαναν οι δημιουργοί του στην δεύτερη μέρα μας στο Revachol. Ο ιδιοκτήτης του πανδοχείου Whirling - in- Rags είναι ένα άπληστο πλάσμα που απαιτεί να τον πληρώσουμε για να περάσουμε την νύχτα στην χόβολη του, ειδάλλως μας κόβει την πρόσβαση το δωμάτιο. Το Revachol δεν είναι τοποθεσία με πολλές ευκαιρίες πλουτισμού δηλαδή οι τσέπες μας είναι τρύπιες και το status μας συγγενεύει με εκείνο ενός άστεγου. Για να μαζέψουμε τα 20 real που μας ζήτησε ο πανδοχέας περιφερόμαστε σε όλη την πόλη μαζεύοντας μπουκάλια τα οποία ανταλλάσσουμε στην αυτόματη μηχανή ενός παντοπωλείου.

Ενώ συσσωρεύσαμε όλα τα μπουκάλια του χάρτη και το ρίξαμε στην ζητιανιά μαζεύοντας φραγκοδίφραγκα, επειδή δεν προλάβαμε να πάμε σε μια συγκεκριμένη αποστολή προτού βραδιάσει, δεν καταφέραμε να συγκεντρώσουμε τα λεφτά του ενοικίου μας. Επιστρέφοντας στο πανδοχείο, βρήκαμε το δωμάτιο κλειδωμένο και τον πανδοχέα ανένδοτο στο να μας επιτρέψει την πρόσβαση. Ωραία λέμε, θα την περάσουμε στο αμάξι του συνεργάτη μας. Το game δεν μας δίνει την λογική αυτή επιλογή. Θα πείσουμε τον πανδοχέα με τις ρητορικές μας ικανότητες. Άλλη μια επιλογή που λείπει. Θα σπάσουμε την πόρτα με τους ατσάλινους μυώνες μας ή θα την παραβιάσουμε με την εξυπνάδα μας. Άλλες δύο επιλογές που απουσιάζουν. Δεν βαριέσαι λέμε, θα κατεβάσουμε χαπάκια αμφεταμινών και δεν θα κοιμηθούμε μέχρι το πρωί. Διαπιστώνουμε ότι η ώρα δεν προχωρά μετά τις δύο. Αναζητώντας λύση στον γρίφο διαβάζουμε από κείμενο των developers ότι η μόνη λύση είναι να επιστρέψουμε σε προηγούμενο save. Αναρωτιόμαστε πως ένα game με τεράστιο πλήθος επιλογών και τόσο ευφυές σχεδιασμό περιέχει ένα γελοίο αδιέξοδο. Ευτυχώς, από την τρίτη μέρα και μετά οι επιλογές διανυκτέρευσης αυγατίζουν.

Το μεγάλο όπλο του Disco Elysium για να μας ψυχαγωγήσει είναι ο ερεθισμός της φαντασίας μας. Η top down κάμερα που καταγράφει την δράση αποκαλύπτει όμορφα σχεδιασμένα οικήματα. Η εσωτερική διακόσμηση είναι προσεγμένη μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια και εντυπωσιάζει με τα χρώματα, τις φωτοσκιάσεις και τον τεράστιο αριθμό αντικειμένων και διακοσμητικών λεπτομερειών. Τα physics διαχειρίζονται ομαλά, αργά και ρεαλιστικά τις κινήσεις του αξιόλογου καστ. Πρόβλημα με το frame rate δεν υφίσταται.

Εντούτοις το μεγαλύτερο τμήμα του κόσμου του Disco Elysium το συνθέτουμε με την ζωηρή μας φαντασία που υποβοηθείται από τις έξοχες περιγραφές των πάντων. Γίναμε συλλέκτες των ιστοριών όλων των NPC που συναντήσαμε και σχηματίσαμε ένα τεράστιο αριθμό συγκλονιστικών γεγονότων στο μυαλό μας. Εικόνες χαράς, εικόνες κοινωνικής αναμπουμπούλας, εικόνες φρίκης, εικόνες ποιητικής ομορφιάς και πολλά ακόμα είδη εικόνων συνέθεσαν μια φανταστική πινακοθήκη στο μυαλό μας. Οι εικόνες αυτές παρέα με τις δισδιάστατες εικόνες που σχεδίασαν, βρισκόμενοι σε καλλιτεχνικό οίστρο οι game designers, καταχωρήθηκαν ήδη στις αξιολογότερες RPG εμπειρίες των τελευταίων χρόνων.

disco elysium 9

Η δουλειά που έχει γίνει στην μίξη του ήχου νομίζουμε ότι απαιτεί ανάλυση από καθηγητή ηχοληψίας για να ξεδιπλωθούν όλες οι αρετές της. Η αντήχηση είναι φανταστική στους εσωτερικούς χώρους και η αίσθηση του βάθους επιτυγχάνεται με μεγάλη επιτυχία, αλλάζοντας θέσεις και πατώματα και παρατηρώντας την αυξομείωση μουσικής και φασαριών. Ήταν φύση αδύνατο να καλυφθούν όλοι οι διάλογοι από voice actors αλλά απολαμβάνουμε ένα μεγάλο μέρος από αυτούς. Το... Όσκαρ Καλύτερης Φωνής πάει κατευθείαν στον ήρωά μας ο οποίος έχει την πιο παρακμιακή φωνή που έχει ακουστεί σε Video Game.

Διάβασμα μέχρι να κοκκινίσουν τα μάτια
Μετά από 50 περίπου ώρες παιχνιδιού και διαβάσματος ενός εκατομμυρίου λέξεων (ισχυρισμός των developers) δεν αποκλείεται το οπτικό μας πεδίο να έχει... στενέψει και να χρειαζόμαστε γυαλιά. Η φαντασία μας πάντως διευρύνθηκε σε τρομακτικό βαθμό από το υπέροχο αυτό RPG που ήρθε από το πουθενά για να μας μαγέψει. Θυμίζει βιβλίο του αγαπημένου μας Μοναχικού Λύκου με γραφικά και θέμα προσγειωμένο στην πραγματικότητα, παρά τις φανταστικές παραφυάδες. Έχει το gameplay που οφείλουν να έχουν τα καλύτερα RPG, ένα μεγάλο αριθμό από ικανότητες δηλαδή οι οποίες μας επιτρέπουν να “ζήσουμε” τον χαρακτήρα και να τον φτιάξουμε όπως γουστάρουμε με τις επιλογές μας. Η απουσία της μάχης δεν μας ενόχλησε καθόλου και αυτό τι δείχνει; Το ότι ο Robert Kurvitz που έγραψε το σενάριο μεταμόρφωσε τους υπολογιστές μας σε καταπληκτικούς παραμυθάδες.

Θετικά:
- Καταπληκτικό σενάριο
- Μεγάλη ποικιλία από skills που επηρεάζουν την εξέλιξη του χαρακτήρα
- Κορυφαία μίξη ήχου που συνοδεύεται από γερό voice acting
- Δεκάδες ώρες διαβάσματος που ερεθίζουν την φαντασία
- Γραφικοί και αξέχαστοι χαρακτήρες
- Το σύστημα των skill checks μας εθίζει ταχύτατα

Αρνητικά:
- Η απουσία μαχών θα ξενερώσει τους αιμοβόρους RPGάδες
- Ο χάρτης είναι αρκετά διακοσμητικός
- Λιγοστά bugs
- Το απαράδεκτο πρόβλημα στέγασης της δεύτερης ημέρας

Βαθμολογία
Γραφικά: 7
Ήχος: 8
Gameplay: 8
Σενάριο: 9
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.4

Ένας στενός συγγενής του Planescape: Torment που επιβεβαιώνει εξίσου την επιτυχία των υπολογιστών σε ρόλο αφηγηματικού μέσου.

Γιάννης Μοσχονάς

 

User reviews

There are no user reviews for this listing.

 

Images   VIEW ALL

NEWS   VIEW ALL

Disco Elysium

[Αρχική δημοσίευση: 16/7/19] Το Disco Elysium είναι ένα φουτουριστικό Open World detective RPG από την ZA/UM, εταιρία ανάπ...
Posted (18 Sep 2019)

Mόνο εγγεγραμμένοι χρήστες μπορούν να γράψουν σχόλια. Παρακαλούμε κάντε πρώτα Login στο site. Αν δεν έχετε λογαριασμό στο GameWorld τότε κάντε Register και στη συνέχεια Login.

Comments  

#1 landogar (Level 13) 10/11/2019 23:43
Δεν είχα ακούσει καν για το Disco Elysium και μου αρέσουν τέτοιου τύπου RPG.Το όνομα πάντως δεν παραπέμπει σε RPG. Το σενάριο μου φαίνεται ενδιαφέρον.Than ks για το review Γιάννη με έψησες να το δοκιμάσω. :-)
#2 AntonKos (Level 17) 14/11/2019 19:40
Μόλις το τερμάτισα.Από τα καλύτερα rpgάκια που έχω παίξει!Φοβερό σύστημα με skills και εκπληκτικό σενάριο και χαρακτήρες.Κρυφ ό διαμάντι!Σίγουρ α θα πάρει βραβείο στα The game awards την βλέπω την έκπληξη.Το προτείνω φουλ!
Score 8.4
User Score ( 9 votes ) 8.44
User Reviews 0
Genre: RPG
Developer: ZA/UM
Publisher: ZA/UM
Διάθεση: ZA/UM
Players: 1
Requirements: 4GB RAM, Επεξεργαστής Intel Core i5-7500 στα 3.4GHz ή AMD Ryzen R5 1500X, Κάρτα γραφικών Nvidia GeForce GT 520 v2 ή AMD Radeon HD 7450, Χώρος στο σκληρό δίσκο 22GB, Λειτουργικό σύστημα Windows 7/10 64μπιτα
Official Website: Κλικ εδώ
Demo:
Full Game:
Release Date: PC: 15/10/2019, PS4, Xbox One: 2020
Χρήστες που το θέλουν.
Κανένας
Χρήστες που το έχουν.(VIEW ALL )
thumb thumb
Χρήστες που το είχαν.
Κανένας
Χρήστες που το έχουν στα αγαπημένα
Κανένας
RELATED GAMES
Κανένα
VIDEOS
Notification