- Μόνιμες Στήλες
- Press Start
- Press Start: Γραμμικό ή μη γραμμικό σενάριο και gameplay;
Press Start: Γραμμικό ή μη γραμμικό σενάριο και gameplay;
HotΓιώργος Λόλας
Press Start: Γραμμικό ή μη γραμμικό σενάριο και gameplay;
Πληροφορίες
Η ελευθερία αποφάσεων και η απουσία της στα video games.
Στο ξεκίνημά τους τα video games ακολουθούσαν μια συγκεκριμένη ροή στο gameplay και το σενάριο από την αρχή μέχρι το τέλος τους. Με το πέρασμα των χρόνων όμως και καθώς η τεχνολογία έκανε άλματα προόδου, οι developers απέκτησαν "εργαλεία" που τους επέτρεψαν να δημιουργήσουν τα λεγόμενα μη γραμμικά (ή non-linear αν προτιμάτε τον αγγλικό όρο) games.
Αυτήν την στιγμή συνυπάρχουν οι δύο αυτές κατηγορίες, πολλές φορές ακόμα και στο ίδιο παιχνίδι. Στα γραμμικά (linear) games, κατά κανόνα δεν μπορούμε να αλλάξουμε την ιστορία με τις αποφάσεις ή τις δράσεις μας. Παρόλα αυτά, σε κάποιες περιπτώσεις διαθέτουν εναλλακτικά φινάλε, αν και η παρουσία τους είναι τις περισσότερες φορές ένας φθηνός τρόπος (από πλευράς development) ώστε να αποκτήσουν περισσότερο replayability.
Στην κατηγορία των γραμμικών games συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων τα Half-Life, Max Payne, Resident Evil, Halo, Legacy of Kain: Soul Reaver και πολλά άλλα. Το σενάριο και ο τρόπος που ξετυλίγεται η πλοκή τους έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο ώστε να μας βυθίσουν στον κόσμο τους και να δημιουργήσουν το απαραίτητο immersion, να ξεγελάσουμε δηλαδή τον εαυτό μας ότι δε παίζουμε κάποιο game, αλλά ζούμε οι ίδιοι τα γεγονότα που διαδραματίζονται στην οθόνη μας. Αυτό τις περισσότερες φορές επιτυγχάνεται με την δημιουργία αληθοφανών χαρακτήρων και προκαθορισμένων σκηνών δράσης που μπορούν να μας προκαλέσουν αγωνία, θυμό, λύπη, χαρά και άλλα συναισθήματα τόσο για τον πρωταγωνιστή, όσο και για τους χαρακτήρες που τον συνοδεύουν.
Τα μη γραμμικά games από την άλλη, δίνουν περισσότερη ελευθερία σε πολλούς τομείς της δομής τους και κάποιες φορές το σενάριο περνάει σε δεύτερη μοίρα. Την εποχή των 8-bit κονσολών άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα δείγματα μέσω τίτλων όπως το The Legend of Zelda το 1986 ή το Sid Meier's Pirates! το 1987. Παρόλα αυτά, η κατηγορία των non-linear games έγινε πιο "εμπορική" με την κυκλοφορία των The Elder Scrolls και των Grand Theft Auto και περισσότερο με το τρίτο μέρος της σειράς και έπειτα.
Συνήθως μας δίνεται η δυνατότητα να εξερευνήσουμε τον κόσμο του παιχνιδιού ελεύθερα και να φέρουμε εις πέρας τις αποστολές με την σειρά που επιθυμούμε, ενώ τα ίδια τα objectives έχουν περισσότερους από έναν τρόπους προσέγγισης. Είναι δυνατόν επίσης να αλλάξουμε την σχέση μας με διάφορους χαρακτήρες ή ακόμα και την ροή των γεγονότων ανάλογα με τις επιλογές μας (έως ένα επιτρεπτό σημείο). Γενικότερα, σε ένα non-linear game καθορίζουμε εμείς τον τρόπο με τον οποίο θα παίξουμε το παιχνίδι. Γνωστά games αυτής της κατηγορίας είναι τα Grand Theft Auto, Mass Effect, Gothic, Prototype, Saints Row, Star Ocean και άλλα.
Εσείς τι προτιμάτε, τα γραμμικά ή τα μη γραμμικά games; Ποια είναι τα αγαπημένα σας games από αυτές τις δύο υποκατηγορίες και γιατί; Γράψτε μας το σχόλιό σας στο κάτω μέρος του άρθρου.
Διαβάστε τα προηγούμενα άρθρα της στήλης Press Start κάνοντας κλικ εδώ. Μπορείτε επίσης να προτείνετε τα επόμενα θέματα που θα θέλατε να έχει η στήλη στο αντίστοιχο forum topic. Το θέμα αυτής της εβδομάδας ήταν επιλογή του μέλους Vitril.
Καλή εβδομάδα σε όλους!

Comments
Επίσης κυκλοφορούν έντονες φήμες πως το ps4 θα κυκλοφορήσει 21 Οκτωβρίου!!! Λέτε να μας μένουν μόνο 2 μηνες!?
Λετε να δουμε Uncharted 4 , νεο game απο Media Molecule και 3-4 ακομα exclusives? Οτι κι αν δουμε παντως κατι μου λεει οτι θα παει σιγουρα για 2014 και απλα η Sony θα θελει να χτισει hype γιατι τα δωσε ολα στο ps3 φετος!
Η Konami μου τα χαλάει. Μόνο Castelvania:Lords of Shadows 2; Τίποτα από MGS V;
Αρκεί να δείξουνε πολλά exclusives για το PS4 και λίγη "σοβαρή" υποστήριξη στο PS Vita γιατί στο τέλος θα καταντήσει περιφερειακό μου φαίνεται.
Ακόμα και ο σκύλος του γείτονα έχει όπλο, αλλά δε βγαίνεις έξω παγανιά να πυροβολάς στο ντούκου και να ΔΟΛΟΦΟΝΕΙΣ κόσμο. Ας την στείλουν φυλακή την βλαμμένη! Αν είναι δυνατόν...
Δεν συμφωνώ απόλυτα με το τι πιστεύεις για την Αμερική. Μπορεί να τους κάνουν πλύση εγκεφάλου αλλά προτιμώ να έχω ισχυρό νόμο και να ζω μέσα σε καλούπι παρά ανάμεσα σε κάγκουρες που δεν έβγαλαν ούτε το δημοτικό (Ελλάδα, για όποιον δεν κατάλαβε). Όσο για το συμβάν, η αστυνομικός σου φταίει ή το ΗΛΊΘΙΟ που είδε αστυνομικό που οπλοφορούσε και πίστεψε ότι η κατάλληλη αντίδραση και "αστείο" ήταν να κάνει ότι την πυροβολάει?
Προτιμας να εχεις ισχυρο νομο.Μαλιστα.Το οτι η αστυνομικινα ηταν τοσο πισω στο μυαλο ωστε να μην καταλαβει οτι ενα ανηλικο παιδι την σημαδευε με ενα παιχνιδι ας πουμε δεν σου λεει τιποτα?Τι θα ητανε το wiimote??λέιζερ από έναν άλλο πλανήτη?
Αυτό ακριβώς.Μπορει στην Αμερική να κουβαλούν όπλα και οι ανηλικοι αλλα οταν καποιοι μπατσοι ειναι τοσο στουρναρια ωστε να μην καταλαβουν οτι τα μικρα παιδια κανουν πλακα....ε εκει τι να πεις.Για να μην μιλησω για την σφαιρα που του τον χτυπησε κεντρο ενω ηταν εξ επαφης κι ειχε ολη την ανεση να του ριξει ακομα και στο χερι!
Απλα ο φίλος προτιμάει ισχυρό νόμο δηλαδή να σκοτώνονται αθώα παιδιά.I rest my case.
Λογικά ήταν αντανακλαστικη κίνηση που έγινε πολύ γρήγορα και δεν πρόσεξε τι ακριβώς κρατούσε. Ο νεαρος προφανώς στρατογκαβλος απο την στιγμή που ήθελε να καταταγεί στους πεζοναύτες εκανε μια εντελώς ανεγκέφαλη φάρσα και θα την εκανε με τρόπο αιφνιδιαστικό. Δυστυχώς άσχετα απο το ποιος ηταν πιο απερίσκεπτος το αποτέλεσμα ηταν να χάσει ενα νεο παιδί την ζωή του και να καταστραφεί η ζωή της αστυνομικού..... οσο αφορά την Αμερική φαντάζομαι οτι εννοείς η χειρότερη απο τις δημοκρατικές χώρες γιατι αμα παμε σε μουσουλμανικες χώρες, κίνα, βόρια κορέα και γενικά χώρες με καθεστώτα και δικτατορίες ...άστο καλύτερα....
πρώτο που σου έρχεται στο μυαλό είναι να την σημαδέψεις
με οτιδήποτε κράτας στο χέρι σου. Τι περιμένεις να κάνει στον πανικό της ?
Να γελάσει και να σου δώσει καραμέλα ?
Κι εσυ ρε ηλίθια χάθηκε να καλυφθείς κάπως πριν αντιδράσεις
σαν τον Clint Eastwood και τον "στείλεις" τον πιτσιρικά ? Τι σας μαθαίνουν τα σαίνια της αστυνομίας
στην Αμερική που μια ζωή μας κουνιούνται για τα σώματα ασφαλείας τους, απορώ.
Οτι πιο κουφό διάβασα σήμερα !
Στην Αμερικη σιγουρα δεν υπαρχει νομος που να λεει "αν σε σημαδεψει καποιος με κατι σαν οπλο, πυροβολησε τον στο ψαχνο". Αν η αστυνομικος ειδε τι κρατουσε το παιδι και παρολα αυτα πυροβολησε, τι να πω; Αν ομως λογο των συνθηκων (φωτισμος, περιβαλλον, αποσταση απο το θυμα κλπ) νομιζε οτι την απειλει, αλλαζει το πραγμα. Σε καθε περιπτωση, η αποφαση της να πυροβολησει αποδεικτηκε λαθος. Αναρωτιεμαι παντως αν ολο αυτο θα ειχε συμβει αν ο νεαρος δεν τη "συμαδευε" με το χειριστηριο. Μια ατυχης -ισως και αυθορμητη- κινηση τη λαθος στιγμη (ειτε γιατι δεν εβλεπε σωστα η αστυνομικος, ειτε γιατι αυτη ήταν "trigger happy"), ηταν αρκετη για να χαθει η ζωη του. Λιγα λεπτα πριν, υποθετω πως επαιζε αμεριμνος.. Τραγικο πραγματικα.
Με αφορη τα παραπανω, προσωπικα συμφωνω οτι ειναι απαραιτητο να υπαρχουν "ισχυροι νομοι" για να λειτουργησει σωστα μια κοινωνια αλλα αυτοι πρεπει
α) να ειναι λογικοι ωστε οι πολιτες τους θεωρουν δικαιους και
β) να γινονται οι απαραιτητοι ελεγχοι οτι τηρουνται αυτοι από όλους, σε οποιο επιπεδο εξουσιας και αν βρισκονται.
Χωρις αυτα, πιστευω οτι ειναι αδυνατο να ζησουν εκατομμυρια ανθρωποι μαζι, στην καλυτερη θα μιλαμε για καταστασεις τυπου "Fallout". Απο εκει και περα το μορφωτικο επιπεδο του καθενος πιστευω δεν παιζει ρολο. Ενας "καγκουρας που δεν εχει βγαλει το δημοτικο" οπως λεει ο φιλος ΑChosenPessimist, δεν σημαινει οτι θα καταπαταει το νομο ντε και καλα... Ειδαμε και τους "μορφωμενους" πολιτικους και τραπεζιτες πως τα καταφεραν...
Ολο αυτο μου θυμισε και μια προσωπικη εμπειρια επαφης με την Αμερικανικη αστυνομια, που πραγματι δεν σηκώνει "κιχ". Καποτε με σταματησαν (τροχαια υποθετω) σε διαδρομη με αυτοκινητο: εθνικη οδος (Washington-Virginia), νοικιασμενο αυτοκινητο, απλος ελεγχος, όλα καλα βεβαια (αλλοιως θα εγραφα απο το Alcatraz :-D ) Έχω να πω οτι απλα και μονο η διαδικασια ηταν 10000 φορες πιο αγχωτικη απο οπουδηποτε αλλου στον κοσμο μου εχει τυχει τετοιος ελεγχος... Το ιδιο ειδα και στα αεροδρομια κλπ. Και ολα αυτα, πριν το 9-11. Η συμπεριφορα των οργανων (yeah!) ηταν λες και υπηρχε προκαταληψη οτι ο "πελατης" τους ηταν ένοχος μεχρι αποδειξεως του εναντιον...
Τελος η χωρα αυτη ειναι πραγματι σε άλλο πλανητη με την "καλή" αλλά και με την "κακή" έννοια. Οσοι εχουν μεινει εκει τουλαχιστον ενα μηνα, νομιζω με καταλαβαινουν...
Εκει αλλάζει το πράγμα.
Αλλά όπως είπαν κι οι περισσότεροι εδώ αν οι αστυνομικοί είναι τόσο βλάκες και πυροβολούν ένα παιδάκι στο ψαχνό επειδή κρατάει ένα που "μοιάζει" σαν όπλο τότε αντίο ζωή!Δεν ήταν ούτε ληστεία,ούτε καταδίωξη.Ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του ένας ανήλικος,έχει δει τόσες αστυνομικές ταινίες ειδε την μπατσινα απ το ματακι της πορτας και πηγε να κανει μια πλακα.
Το θεμα ειναι οτι η αστυνομικος δεν προκειται ποτε να φαει ισοβια γιατι σκοτωσε καποιον επειδη θα πουν οτι "ηταν σε νομιμη αμυνα" για να την προστατεψουν.Δηλαδη αν ο μικρος κρατουσε μπανανα ας πουμε που μοιαζει με οπλο και της ελεγε "Θα ηθελες μια" θα του την αναβε παλι στο ψαχνο?καμια μα καμια δικαιολογια ομως.
Δηλαδή θες να μου πεις πως σου φαίνεται απόλυτα φυσιολογικό, όταν έρχεται αστυνομικός σπίτι σου που οπλοφορεί, και μάλιστα επειδή έχει χεσμένη την φωλιά του ο πατέρας σου, να κάνεις ότι σημαδεύεις με όπλο. Και είναι και αστείο. Επίσης, είπα εγώ ότι γουστάρω να σκοτώνονται παιδιά; Απλά θεωρώ την αστυνόμευση τους καλύτερη από την δικιά μας. Σκέψου πρώτα πριν μιλήσεις και προσβάλλεις χωρίς λόγο.
Συμφωνώ για την αυστηρότητα του νόμου και την εφαρμογή του αλλά να είναι δίκαιη. Θέλω να πω πως πρέπει να εφαρμοστεί και σε αυτούς που τον προστατεύουν που στην περίπτωσή μας είναι η αστυνομικίνα. Θεωρώ πως η εκπαίδευσή της ήταν ανεπαρκής όταν το ένστικτό της δεν την οδηγεί στο να κρίνει την επικινδυνότητα της κατάστασης ορθά.
Το παιδί γιατί να το κρίνω; Από αυτά πρέπει να τα περιμένεις όλα. Θέλω να πω πως το "λάθος" που έκανε ήταν αναμενόμενο. Τι περιμέναμε από ένα 17χρονο όταν (πολύ κακώς) 32χρονών ενήλικοι άνδρες είναι εντελώς ανώριμοι και μερικοί δεν πρόκειται να ωριμάσουν ποτέ;
Την αστυνομία πρέπει να τη σέβεσαι και όχι να τη φοβάσαι/τρέμεις.
Προτιμας τα μη γραμμικα εννοεις...Το GTA ειναι μη γραμμικο.
Το γραμμικό σενάριο απο την άλλη σε βοηθάει αρχικά να χαλαρώσεις γνωρίζοντας οτι θα παρακολουθήσεις, θα ζήσεις μια ιστορία και σου δίνει τη δυνατότητα να αφοσιωθείς στο gaming κομμάτι, βελτιώνοντας τις ικανότητες σου σε αυτό. Συνήθως παίζουμε παιχνίδια για να χαλαρώσουμε και να γνωρίσουμε καινούργιες και ενδιαφέρουσες ιστορίες. Αν αποδεχτούμε την παραπάνω πρόταση, τότε είναι ευκολότερο να 'δεθούμε' με τον κεντρικό ήρωα και την ιστορία που μας ξετυλίγει ή που τον βοηθούμε να ξετυλίξει. Έχουμε λιγότερα πράγματα για να αγχωθούμε, και κομμάτι-κομμάτι μας πηγαίνει προς το τέλος της ιστορίας.
Όσον αφορά την ιστορία, που αν είναι γραμμική ή όχι δεν εξαρτάται άμεσα με το αν το παιχνίδι είναι γραμμικό ή open world, πιστεύω ότι τα non-linear games έχουν το συγκριτικό πλεονέκτημα. Τα περισσότερα είναι είναι RPG. Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα non-linear παιχνιδιού είναι το Alpha Protocol.
Τα παιχνίδια με γραμμικό σενάριο δίνουν τη δυνατότητα στους δημιουργούς να πουν μια ιστορία έτσι ακριβώς όπως τη θέλουν. Αυτό όμως έρχεται με την υποχρέωση να δώσεις μια εμπειρία αντάξια. Καλό παράδειγμα είναι το Bioshock: Infinite που παρότι είναι απόλυτα γραμμικό, χρησιμοποιεί όλα τα εργαλεία στη διάθεσή του για να δώσει την ιστορία. Αν, από την άλλη, έχεις ένα παιχνίδι που δίνει βάση στο σενάριο και αυτό είναι βαρετό, όπως κάναν πολλά ιαπωνικά RPG, τότε το παιχνίδι έχει αποτύχει.
εγω περιμενω να δω το mgs V phantom pain το οποιο ελπιζω να ειναι ο ΤΕΛΕΙΟΤΕΡΟΣ συνδυασμος των 2
Μα το παιχνίδι δεν σε αναγκάζει να κάνεις αποστολές. Μπορείς να ξοδέψεις 20-100 ώρες χωρίς να κάνεις καν αποστολή, να πας όπου θες και να κάνεις ότι θες, να πας στην αποστολή σου με όποιον τρόπο θες, και να την εκτελέσεις με όποιον τρόπο θες. Σίγουρα δεν είναι γραμμικό παιχνίδι.
Γραμμικά παιχνίδια θεωρώ παιχνίδια τύπου Racket and Clank, Uncharted κλπ. Δηλαδή παιχνίδια του τύπου "τώρα αναγκαστικά θα κάνεις αυτό αυτό και αυτό" ενώ αν θες κάτι άλλο πήγαινε σε ένα άλλο game mode.
Αυτό είναι ο ορισμός του sandbox, όχι του μη-γραμμικού, που είναι όρος που πάει για το σενάριο "non-linear story". Αν είχες επιλογές στο GTA που να επηρέαζαν την τροπή της ιστορίας, να το πω μη-γραμμικό, αλλά είναι γραμμικό, sanbox μεν, αλλά γραμμικό.
Το μη-γραμμικό αναφέρεται και στο gameplay. Σχεδόν το είπες και μόνος σου. Και ένα παιχνίδι μπορεί να είναι είτε γραμμικό είτε μη γραμμικό άλλα από κει και πέρα δεν υπάρχει κάτι απόλυτο. Υπάρχουν πολλες διαβαθμίσεις ως προς το πόσο γραμμικό ή το πόσο μη γραμμικό είναι ένα παιχνίδι. Τα GTA για παράδειγμα είναι μη γραμμικά παιχνίδια απλά παιχνίδια σαν το Fallout: New Vegas για παράδειγμα είναι περισσότερο.
Μιας και το εφερε η κουβεντα παντως, πιστευω πως γενικοτερα το σεναριο κ η εξιστόρηση του ειναι μία συνεχής "πληγή" για τα περισσοτερα games. Σε πολλες περιπτωσεις ακομα και αν υπαρχει ενα καλο υπόβαθρο -πραγμα σπανιο, συχνα σε εμας φτανει ενα "πασαλειμα" σχετικα με το lore, ενώ για την σκιαγραφηση των χαρακτήρων αφηστε το καλυτερα... Πολλα πραγματα μένουν απ´ έξω ή.... τι να γραψω... ολοι το ξερετε το προβλημα λιγο πολυ.
Τώρα, λιγο wishfull thinking...
Καταρχην, για τα games που έχουν μία ιστορία να πουν, θα ήθελα κάτω από την επιλογή "-οptions" στα menus, να υπάρχει η επιλογή "-the story so far" ή κάτι τέτοιο, όπου με κάποιο τρόπο θα μας περιέγραφαν την ιστορία. Αυτό να γίνει το στάνταρ.
Στη συνέχεια, σχετικά με τα non-linear σεναρια:
Μικρος διαβαζα κατι "game books", Lone Wolf θυμάμαι τα ελεγαν... Για οσους δεν γνωριζουν/θυμουνται, σε αυτά εφτιαχνες ενα χαρακτηρα και εδινες μαχες στα προτυπα του D&D διαβάζοντας το κείμενο ώσπου έφτανες σε καποια σημεία όπου έπρεπε να κάνεις μία επιλογή. Αντιστοιχα με το τι διαλεγες να συμβει, έπρεπε να πας στη σελίδα/κεφάλαιο που σου έλεγε το βιβλίο και οπου συνεχιζόταν αναλογα η ιστορια. Αυτος ο τροπος εξιστορησης των βιβλίων ηταν πραγματικα non linear και πολύ αποτελεσματικός. Πιστευω στα games θα ταιριαζε κάτι αντίστοιχο, δηλαδη συνεχεις επιλογες & διλλήματα τις οποίες ο παίκτης με κάποιο τρόπο "συνειδητοποιεί" ότι κάνει. Πχ, ίσως αντί να περνάς "σφαίρα" 150 πόρτες σε ένα τεράστιο dungeon να ειναι καλύτερα να περνάς 25 σε ένα μικρότερο, αλλά να μην μπορείς να αποφασίσεις που να πας επειδή σε κάθε γωνία κάτι συμβαίνει. Στοιχεία από αυτό που φαντάζομαι υπάρχουν στο Dark Souls (σκέφτεσαι πολύ το που θα πας), το πρόσφατο Jazzpunk (σε κάθε γωνία χαβαλές), στο πολύ παλιό Head Οver Hills (κάθε δωματιάκι και γρίφος) ενώ βέβαια κορυφαία πρόσφατα παραδείγματα που εξελίσσουν τα πράγματα είναι το Gone Home και το The Stanley Parable.
Για οποιον ενδιαφερετε, βρήκα ότι τα Lone Wolf μπορουν να "παιχτουν" online εδω: http://www.projectaon.org/en/Main/Books
Τελος, μπράβο..
Άλλο ενα πολυ ενδιαφερον θεμα Γιωργο