Reviews Sid Meier's Civilization VI
Comments (4)

Sid Meier's Civilization VI Hot

Ο νικητήριος παιάνας του ανθρώπινου μεγαλείου.

https://gameworld.gr/media/reviews/photos/thumbnail/320x180s/bb/7c/40/Civilization-VI-cover-art-19-1478180311.jpg
  • Review
  • News
  • Forum
  • Images
  • Videos
  • User Reviews

Ο νικητήριος παιάνας του ανθρώπινου μεγαλείου.

Θαρρώ πως δεν υπάρχουν πολλοί ανάμεσα σας που θα διαφωνήσουν ότι η σειρά των Civilization ακολουθεί την φόρμουλα όλων των 4Χ, είναι δηλαδή στον πυρήνα τους παιχνίδια αριθμών, μια τεράστια ποσότητα λαχταριστών ψηφίων που καθορίζουν τελικά τον νικητή. Ας αρχίσουμε λοιπόν το ταξίδι μας στην έκτη γενιά της σειράς Civilization με δύο σημαντικούς αριθμούς: 50.000 και 105.000. Ο πρώτος αριθμός αναφέρεται στους κατόχους της πλατφόρμας Steam που συνεχίζουν να παίζουν μανιωδώς μέχρι τις ημέρες μας το Civilization V, έξι ολόκληρα χρόνια μετά την κυκλοφορία του. Ο δεύτερος αριθμός ορίζει τους χρήστες του Steam που έχουν πέσει με τα μούτρα στο Civilization VI, δέκα μόλις μέρες μετά την επίσημη κυκλοφορία του.
 
Υπάρχει μεγαλύτερη απόδειξη της λατρείας της παγκόσμιας κοινότητας μας προς τα Civilization από την κατάταξη των δύο τελευταίων τίτλων μέσα στην πρώτη δεκάδα των παιχνιδιών που παίζουν οι κάτοχοι PC; Φανταζόταν άραγε ο Sid Meier και οι συνεργάτες του το 1990 ότι το πνευματικό τους τέκνο εν ονόματι Civilization θα γίνει συνώνυμο της ποιότητας των Turn - Based Strategy; Πιστεύω ότι το φανταζόταν αφού η έμπνευση του υπήρξε το ομώνυμο επιτραπέζιο που κυκλοφόρησε στις αρχές του 1980 και βρήκε ένθερμη υποστήριξη από τους αναρίθμητους παίκτες του χώρου. Μετά από 33 εκατομμύρια πωλήσεις και 66 διαφορετικές εκδόσεις σε όλες τις gaming πλατφόρμες, οι οπαδοί της σειράς Civilization αυξάνονται διαρκώς και προμηνύεται ακόμα μεγαλύτερη αύξηση μετά το Civilization VI, την ποιότητα του οποίου θα εξετάσουμε ευθύς αμέσως.  

 
Καλλιεργώντας πολιτισμό
Το σενάριο του Civilization VI θυμίζει ένα κομμάτι πηλό που βρίσκεται σε ρευστή κατάσταση και είναι έτοιμο για επεξεργασία μόλις προστεθεί ο καταλύτης, εσείς. Αποφασίζοντας ποιος από τους 18 πολιτισμούς σας εκφράζει, ρίχνεστε σε μια ανελέητη μάχη για μακραίωνη επιβίωση. Ο πολιτισμός σας ξεκινά σε ημιβάρβαρη κατάσταση το έτος 4.000 π.χ. και προχωρά αγκομαχώντας αντιμετωπίζοντας όλες τις αντιξοότητες του περιβάλλοντος από χιλιετία σε χιλιετία. Τελικός σας προορισμός να επιβιώσετε μέχρι την εποχή μας και να ξεπεράσετε τα τεχνολογικά της επιτεύγματα, στέλνοντας την ανθρωπότητα για πρώτη φορά στην ιστορία της στο διάστημα για αποικισμό.   
 
Η πρώτη απόφαση μείζονος στρατηγικής σημασίας που θα πάρετε είναι ποιος από τους πασίγνωστους ηγέτες των διαθέσιμων πολιτισμών ταιριάζει με την νίκη που θέλετε να πετύχετε. Τα victory conditions στο νέο Civilization είναι τα γνωστά (Scientific, Cultural, Domination, Score) με την σημαντική προσθήκη του Religion, της θρησκευτικής νίκης. Προσωπικά με "χάλασε" η απουσία οικονομικής ή διπλωματικής νίκης, δύο θεμελιωδών παραγόντων στην ανάπτυξη ενός υγιούς πολιτισμού αλλά δεν αποκλείω να προστεθούν σε επόμενα DLC και expansion. 
 



Οι ηγέτες των πολιτισμών, οι υποψήφιοι κοσμοκράτορες σας, έχουν ο καθένας από ένα κτίριο, μια μονάδα, ενίοτε ένα district και δύο πολιτιστικά χαρακτηριστικά που του δίνει μικρό προβάδισμα προς ένα από τα victory conditions. Εσείς θα αποφασίσετε αν θα αφήσετε το παιχνίδι να διαλέξει ηγέτη, μέγεθος του κόσμου και συμμετέχοντες ή θα φτιάξετε τα πάντα στα μέτρα σας. Στην διάρκεια ενός playthrough θα συνειδητοποιήσετε ότι τα χαρακτηριστικά των ηγετών παίζουν μεγάλο ρόλο στο ξεδίπλωμα του κράτους σας. 

Οι εμπειρίες που είχα με αρκετούς ηγέτες μου αποκάλυψαν ότι η Catherine de΄ Medici είναι εξαιρετική στην ανάπτυξη της κουλτούρας και της επιστήμης. Ο γερμανός αυτοκράτορας Frederick Barbarossa έχει τα φόντα να εξελιχθεί σε κοσμοκράτορα με την δύναμη των όπλων. Ο ισπανός ηγεμόνας Philip φλέγεται από θρησκευτική πίστη και με θείο ζήλο εξαπλώνει γρήγορα τα πιστεύω του στα γειτονικά κράτη. Ο ρωμαίος αυτοκράτορας Τραϊανός έχει ταλέντο στις εμπορικές δοσοληψίες και γεμίζει το θησαυροφυλάκιο του με ταχύτητα αστραπής. 



Να ξεκαθαρίσω εδώ ότι η απρόβλεπτη φύση όλων των παρτίδων που θα παίξετε αλλάζει πολύ εύκολα τα δεδομένα συνεπώς, αν σκέφτεστε να κυνηγήσετε μια θρησκευτική νίκη με τον Philip ή τον Gandhi, τα γεγονότα μπορεί να σας οδηγήσουν σε άλλη πορεία. Σε μια παρτίδα έπαιξα με τον Philip και αφοσιώθηκα στο χτίσιμο μιας ισχυρής θρησκείας, ρίχνοντας εκεί όλους τους πόρους μου. Για κακή μου τύχη, βρέθηκα δίπλα από λαούς που μισούν όποιον δεν διαθέτει ισχυρό στρατό με αποτέλεσμα να δεχτώ γρήγορα επίθεση και να αναγκαστώ να ρίξω το βάρος της παραγωγής σε στρατιωτικά μέσα.

Αντίστοιχα, ο αποικισμός σε άγονες περιοχές θα σας σπρώξει να φτιάξετε κτίρια και έργα που σχετίζονται με το φαί και την παραγωγή παραμελώντας τα υπόλοιπα σχέδια σας. Παίζοντας με την Catherine de΄ Medici υπολόγιζα σε πολιτιστικό θρίαμβο αλλά, μόλις διαπίστωσα ότι η επιστημονική μου παραγωγή ήταν δεκαετίες μπροστά από τους εχθρικούς πολιτισμούς, επικεντρώθηκα στην αποστολή των υπηκόων μου στ’ αστέρια.   

Αναζητώντας φίλους και συνεργάτες
Ερχόμαστε στον τομέα της διπλωματίας και του εμπορίου που είναι εμφανώς βελτιωμένος σε σχέση με τα περασμένα Civilization. Μόλις έρθετε σε επαφή με έναν ηγέτη θα αντικρίσετε ένα ολοκαίνουργιο γνώρισμα της σειράς, την ατζέντα του. Γελώντας θα διαπιστώσετε ότι η ατζέντα δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια καταγραφή των νευρώσεων του ηγεμόνα, των ψυχολογικών προβλημάτων που τον ταλανίζουν. Ένας ηγέτης μισεί όσους έχουν περισσότερα wonders από εκείνον, άλλος τσαντίζεται όταν του κλέβουν τις μεγάλες προσωπικότητες, ένας τρίτος γονατίζει μπροστά στην στρατιωτική ισχύ και περιφρονεί όποιον δεν έχει μεγάλο στρατό. 

 
Αν επρόκειτο για συνηθισμένους ανθρώπους θα τους στέλναμε όλους για μακροχρόνια ψυχολογική θεραπεία αλλά η ισχύς που έχουν στα χέρια τους σας υποχρεώνει να λαμβάνετε υπόψη σας την ατζέντα όλων των αντιπάλων ώστε να διατηρείτε καλές σχέσεις μαζί τους. Εκτός από την φανερή ατζέντα - νεύρωση, οι ηγεμόνες έχουν και μια μυστική ατζέντα που θα σας αποκαλυφτεί διαμέσου κατασκοπίας ή μετά από πολύχρονες καλές σχέσεις μαζί τους. Με την συμμόρφωση σας στην ατζέντα ενός ηγεμόνα να αποτελεί το πρώτο σκέλος της διπλωματικής δραστηριότητας, το δεύτερο σκέλος είναι οι εμπορικές σχέσεις. 
 
Κατόπιν αρκετών ωρών παιχνιδιού συνειδητοποίησα το πόσο σημαντικό είναι το εμπόριο για την οικονομία της αυτοκρατορίας μου αλλά και για τις καλές σχέσεις με τους γείτονες. Άρχισα να σπρώχνω τα είδη πολυτελείας προς αυτούς επιδιώκοντας μεγάλη τιμή κατόπιν παζαριών όταν είχα καλές σχέσεις και δίνοντας τα σχεδόν τζάμπα αν ήθελα να τους καλοπιάσω. Γεμίζοντας το ταμείο σας με τα έσοδα που αποφέρουν τα είδη πολυτελείας θα μπορείτε να αγοράσετε μονάδες, κτίρια και περιοχές πολύ γρηγορότερα από το να περιμένατε πότε θα παραχθούν ή την επέκταση της πόλης σας.
 
Τις διπλωματικές σας προσπάθειες καταστρέφει συχνά πυκνά η τεχνητή νοημοσύνη που χειρίζεται τους αντίπαλους πολιτισμούς και εμφανίζει στοιχεία διπολικής προσωπικότητας. Σε ένα playthrough μου είχα πολύ καλές σχέσεις με τους αμερικανούς και τον Teddy Roosevelt όταν ξαφνικά ο διπρόσωπος ηγεμόνας αποφάσισε χωρίς λόγο και αιτία να μου κηρύξει αιφνιδιαστικά τον πόλεμο. Σε αντίστοιχη περίπτωση, Άραβες και Αιγύπτιοι στράφηκαν εναντίον μου την ώρα που πολεμούσαν μεταξύ τους και λίγους γύρους αργότερα, ικέτευαν για παύση των εχθροπραξιών πριν ακόμα επιτεθώ στις περιοχές τους. Θεωρείτε ότι τα παραπάνω φαινόμενα είναι χαρακτηριστικά ενός τακτοποιημένου A.I.;

 
Είμαι τεχνολογικό φρικιό
Αναλογιστείτε σε πόσα 4Χ σας δίνεται η ευκαιρία να αναπτύξετε στο έπακρο όλες τις τεχνολογίες του εκάστοτε tech tree, οδηγώντας έτσι όλα τα διαθέσιμα factions σε μια τεχνολογική ομοιομορφία. Όσο και αν "ψοφάμε" να αναπτύσσουμε τις τεχνολογίες μας, η πρωτοποριακή συνταγή του Civilization VI αλλάζει τα δεδομένα προς το καλύτερο. Το tech tree του είναι διασπασμένο σε δύο κλάδους, τα tech και civics tree και δεν πρόκειται να αποκτήσετε όλες τις τεχνολογίες οπότε πρέπει να επιλέξετε ότι σας χρειάζεται πραγματικά. Το πρώτο εστιάζεται στα επιστημονικά επιτεύγματα και οδηγεί στην δημιουργία ισχυρών στρατιωτικών μονάδων, κτιρίων και τεχνολογιών που ενισχύουν τον πολιτισμό σας. Το δεύτερο ανοίγει τον δρόμο για ανεπτυγμένα συστήματα διακυβέρνησης και ιδεολογίες, όλα απαραίτητα για το στήσιμο μιας ισχυρής αυτοκρατορίας. 
 
Τα πολιτεύματα είναι μια αέναη πηγή ικανοποιητικών απολαβών που τροφοδοτούν διαρκώς το κράτος σας με ποσοστιαία αύξηση των χαρακτηριστικών του. Για παράδειγμα, επιλέγοντας την Ολιγαρχία θα λάβετε μια γενναία αύξηση της τάξεως του 20% στην εμπειρία που αποκτούν οι στρατιωτικές σας μονάδες στην μάχη και 1% επιπλέον ανά πέντε γύρους. Το υπέροχο στην υπόθεση είναι ότι, όσο περισσότερο παραμείνετε σε ένα πολίτευμα, τόσο μεγαλύτερα bonus θα λάβετε τα οποία δεν χάνονται όταν το αλλάξετε αλλά συνεχίζουν να δυναμώνουν την αυτοκρατορία σας για πάντα. 
 
Παρέα με τα πολιτεύματα έχετε και τα policy cards, μια card game πινελιά που διαφοροποιεί σημαντικά το gameplay. Οι κάρτες που παρέχονται από τις τεχνολογίες του civics tree τοποθετούνται σε τέσσερα slots: military, economic, diplomatic, wild card. Ανάλογα με το πολίτευμα μπορείτε να προσθέσετε περισσότερες από μια κάρτες σε ένα slot, προάγοντας π.χ. τις πολεμικές ή τις οικονομικές σας δραστηριότητες. Μόλις ένας μεγάλος αριθμός καρτών βρεθεί στα χέρια σας, αλλάζετε διαρκώς την διάταξη τους από slot σε slot, επηρεάζοντας το gameplay. Άλλοτε θα κινηθείτε προς την απόκτηση μιας μεγάλη προσωπικότητας, άλλοτε θα τονώσετε το εμπόριο σας, αν έχετε εμπλακεί σε πόλεμο θα επιλέξετε κάρτες για το military slot κ.ο.κ.       

 
Όλες οι τεχνολογίες έχουν κολλημένα πάνω τους εύκολα quests που μπορούν να επιταχύνουν κατά 50% την ολοκλήρωση τους. Δίνοντας προσοχή σε αυτά θα πετύχετε χρήσιμα τεχνολογικά άλματα. Εκτός από τα quests δεν λείπουν και οι ιδιοφυείς εκλάμψεις των υπηκόων σας που αποκαλούνται eureka moments και "ξεκλειδώνουν" τεχνολογίες πριν την εποχή τους. Για να προχωρήσουν τα δύο tech trees πάνω στα οποία στηρίζεται το κράτος σας, χρειάζεστε άφθονες ποσότητες από τα ωραιότερα resources του παιχνιδιού, τα technology και cultural. Αντλείτε τους συγκεκριμένους πόρους από το περιβάλλον και τις κατασκευές σας και το ίδιο συμβαίνει και με τα υπόλοιπα δύο, το gold και το faith. Το τελευταίο συμβολίζει την θρησκευτική πίστη, τον πόρο που είναι απαραίτητος για το καινούργιο victory condition, την θρησκευτική νίκη. 
 
Ευλόγησον Δέσποτα τον οικοδομικό οργασμό
Εκτός και αν έχετε σπουδάσει θεολογία ή ανήκετε στον κλήρο, το χασμουρητό είναι η μόνιμη αντίδραση σας όταν ακούτε άτομα να καυγαδίζουν για θεολογικά ζητήματα. Στο Civilization VI οι θεολογικές διαμάχες είναι καθηλωτικές γιατί απεικονίζονται σαν πολεμικές επιχειρήσεις. Αφού ιδρύσετε μια από τις γνωστές παγκόσμιες θρησκείες ή ένα δικό σας δόγμα, θα εξαπολύσετε τους θρησκευτικούς σας μονομάχους στα πέρατα της Γης για να προσηλυτίσετε όσο περισσότερο κόσμο μπορείτε. Σκληρές θρησκευτικές διαμάχες ακολουθούν με απόστολους, ιεροεξεταστές και ιεραπόστολους να συγκρούονται ανελέητα, εξολοθρεύοντας ο ένας τον άλλο. Δοκιμάστε οπωσδήποτε την οδό του αγνού θρησκευτικού πολέμου και δεν θα στερηθείτε την δράση που αποζητάτε από ένα Strategy.

Ήρθε η ώρα να μελετήσουμε τις αλλαγές σε ότι σχετίζεται με την κατασκευή των πόλεων σας και των υποδομών τους. Τίτλοι τέλους πέφτουν στις στρατιές των builders του παρελθόντος που περιφέρονταν στον χάρτη ψάχνοντας να χτίσουν κτίρια και δρόμους. Οι builders σας μπορούν πλέον να κατασκευάσουν μόνο τρία πράγματα (διπλάσια με την χρήση μιας policy card) πριν εξαφανιστούν. Αμέσως δημιουργείται η ανάγκη να προσέχετε που τους χρησιμοποιείτε γιατί η παραγωγή τους κοστίζει έτσι η στρατηγική σας σκέψη ακονίζεται ολοένα και περισσότερο. Εξαιτίας της περιορισμένης διάρκειας ζωής τους, οι builders δεν κατασκευάζουν πια δρόμους που τους έχουν αναλάβει οι traders όταν μετακινούνται από την μια πόλη στην άλλη. 

 
Η σύσταση των πόλεων στο Civilization VI είναι ιδανική για ατελείωτες οικοδομικές καταχρήσεις. Αντί να μαζεύονται όλα τα κτίρια σε ένα οικοδομικό τετράγωνο που θα επεκτείνεται με κάθε προσθήκη, η πόλη χωρίζεται σε εξειδικευμένες περιφέρειες (districts) οι οποίες αναπτύσσονται με την προσθήκη νέων κτιρίων. Ο χάρτης καθίσταται αυτόματα σημαντικότερος από ποτέ αφού τα districts χτίζονται με σημαντικές παροχές αν επιλέξετε τα κατάλληλα πολύγωνα για την τοποθέτηση τους. Ανεπτυγμένα districts σημαίνει ανεπτυγμένη πόλη ενώ αισθητικά χαρίζουν μια πανέμορφη εικόνα αποκέντρωσης με την πόλη να εξαπλώνεται σιγά σιγά σε όλο το τοπίο.

O πόλεμος στο Civilization VI αλλάζει αρκετά με την εισχώρηση του νέου μηχανισμού που επιτρέπει τον συνδυασμό αρχικά διαφορετικών και σε ανεπτυγμένο πολιτιστικό επίπεδο, των ίδιων μονάδων. Με τις βαρβαρικές φυλές να περιφέρονται σαν αγέλες λύκων στην ύπαιθρο, ο συνδυασμός ενός settler με μια ομάδα warriors ή archers διασφαλίζει την προστασία του μέχρι να στήσει την επόμενη πόλη σας. Σε μέλλοντα χρόνο, δύο και τρείς μονάδες ενωμένες διαθέτουν φοβερή δύναμη πυρός αλλά παραδόξως, την ίδια αντοχή με μια εξ αυτών, γεγονός που θα έπρεπε να προσεχθεί από τους προγραμματιστές.

Οι πολιορκίες πόλεων διεξάγονται σε πιο απολαυστικά επίπεδα πλέον χάρις στη φρέσκια δυνατότητα των μονάδων σας να λεηλατούν αδίστακτα δρόμους και κτίσματα στο διάβα τους. Υπάρχει καλύτερη τακτική για να τσακίσετε την πεισμωμένη αντίσταση των κατοίκων μιας πόλεως από το να καταστρέψετε τις περιοχές που τους παρέχουν τροφή;. Λεηλατήστε, κάψτε άφοβα φάρμες, ναούς και wonders, αφήστε μόνο στους δυστυχείς πολιορκημένους την πνοή που χρειάζονται για να παραταθεί η ζωή τους μέχρι να εισβάλλετε στο κέντρο της πόλης και να τους την στερήσετε και αυτή. 

 
Πολιτιστική και φυσική μαγεία
Ένα κοινό στοιχείο του πολιτισμού και της φύσης είναι ότι αμφότεροι αποτελούν παραγωγούς θαυμάτων. Τα θαύματά τους θα απολαύσετε στην διάρκεια του Civilization VI και θα χρειαστείτε πολλά playthroughs για να τα δείτε όλα. Φυσικά και πολιτιστικά θαύματα είναι πηγές αστείρευτου πλουτισμού για τον ηγεμόνα ενός έθνους που τα έχει κατασκευάσει ή πρόλαβε και έχτισε δίπλα τους, ενσωματώνοντας τα στα σύνορα της πόλης του. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τον διπλασιασμό όλων των yields (production, food, gold κ.τ.λ.) στα πολύγωνα που συνόρευαν με το υπέροχο εθνικό πάρκο της Χιλής εν ονόματι Torres Del Paine. Η εμφάνιση του Mount Kilimanjaro με γέμισε δέος όπως και το Cliffs Of Dover. Το φυσικό θαύμα που μου εμφανίστηκε συχνότερα στα playthroughs είναι το Pantanal, μια πεδιάδα σε βαλτώδη μορφή που εμπεριέχει ένα εκπληκτικό οικοσύστημα, προσθέτοντας δύο food και culture στην πόλη που το κατέχει. 
 
Τα τεχνητά θαύματα στο Civilization VI φτάνουν τα 30 και γίνονται διαθέσιμα μετά την ανακάλυψη συγκεκριμένων τεχνολογιών. Συνήθως θέλουν πολλούς γύρους μέχρι να κατασκευαστούν αλλά αξίζουν τα λεφτά τους με τόσα ευεργετήματα που προσφέρουν στον πολιτισμό σας. Στα πλαίσια των τεχνητών θαυμάτων θα περιλάβω και τα μεγάλα πολιτιστικά έργα που αποκτάτε και τραβούν σαν τις μύγες τους τουρίστες από όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη.   
 
Η βαθμολογία του Civilization VI αξίζει μια γενναία ώθηση για το εξαιρετικό manual που διαθέτει και την ενσωματωμένη Civilopedia. Συνιστώ αρχικά την πλήρη ανάγνωση του πρώτου ώστε να κατέχετε τις απαιτούμενες πληροφορίες για την ανάπτυξη του πολιτισμού σας και την περιστασιακή καταφυγή στην Civilopedia όταν σας δημιουργείται κάποια απορία για το πώς λειτουργεί μια όψη της πολύμορφης αυτοκρατορίας σας. Αντιλαμβάνομαι το πόσο θα επιβάρυνε μια τέτοια κίνηση το συνολικό budget αλλά θα δοξάζαμε την Firaxis αν μετέφραζε manual και Civilopedia στις γλώσσες όλων των playable πολιτισμών. Δεν θα ήταν τέλειο αν μπορούσατε να διαβάσετε τα πάντα στην πλουσιότερη γλώσσα, τα ελληνικά;   

Ο κόσμος του Civilization VI είναι γεμάτος από βαρβαρικά χωριά, από φυλές σε άγρια κατάσταση που ξεπηδούν σαν μανιτάρια σε πολλά σημεία του χάρτη και ρίχνονται με μανία σε όποιον τις πλησιάσει. Όταν βλέπετε barbarian scouts εξοντώστε τους πριν προλάβουν να ειδοποιήσουν το χωριό τους και σας την πέσουν βαρβαρικές μονάδες στην πλησιέστερη πόλη σας. Οι βάρβαροι θυμίζουν ενοχλητικά κουνούπια που εμφανίζονται από το πουθενά και δεν είναι λίγες οι φορές που θα σας κουρελιάσουν τα νεύρα. Θα τους δείτε να δολοφονούν τους εμπόρους σας, να αφομοιώνουν τους εργάτες σας και να χτυπούν τους ανιχνευτές και τις στρατιωτικές μονάδες, υποχρεώνοντας τες μερικές φορές σε άτακτη υποχώρηση. 
 
Το ποτήρι ξεχειλίζει όταν ενώνονται αρκετές βαρβαρικές μονάδες και πολιορκούν μια πόλη, λεηλατώντας τις αναβαθμίσεις που ξοδέψατε πολύτιμο χρόνο και πόρους για να στήσετε. Αν από τα παραπάνω σχηματίσατε την εντύπωση ότι οι βάρβαροι αποτελούν αρνητικό στοιχείο του παιχνιδιού κάνετε λάθος. Η ύπαρξη τους σας κρατά σε εγρήγορση, διατηρώντας ενεργητική την συμμετοχή σας στο παιχνίδι. Αν δεν υπήρχαν οι βάρβαροι θα ήταν ευκολότερη μια στρατηγική απομονωτισμού, να κλειστείτε στο καβούκι σας έχοντας καλές σχέσεις με τους γείτονες και να περνάτε παθητικά την μια turn μετά την άλλη περιμένοντας πότε θα βγουν οι καλύτερες τεχνολογίες.

Αναπτύσσοντας διαδοχικά όλους τους πολιτισμούς, θα συγκινηθείτε βλέποντας τους άθλους που έχει κατορθώσει με τόσο κόπο η ανθρωπότητα.


Η παρθενική επαφή σας με το interface του Civilization VI θα είναι αρκετά εκφοβιστική. Εικονίδια σε κάθε γωνιά της οθόνης, αριθμητικές τιμές παντού και σαν να μην έφταναν αυτά, κάθε κλικ σε ένα εικονίδιο ανοίγει καινούργια μενού πλημμυρισμένα στα στατιστικά. Ένα πέρασμα από το εξαιρετικό tutorial θα σας μάθει τι κάνουν όλα τα εικονίδια και που βρίσκονται αλλά αυτό είναι μόνο το πρώτο βήμα του πολύωρου ταξιδιού σας. Στο νέο Civilization οι στιγμές που θα φωνάξετε "εύρηκα - εύρηκα" είναι τόσες πολλές που θα σας εκπλήξουν. Ώρα με την ώρα τα εικονίδια, τα σύμβολα και οι αριθμοί εντυπώνονται στην μακροπρόθεσμη μνήμη σας επιτρέποντας ταχύτατους χειρισμούς σε κάθε νέο playthrough.

Ταυτόχρονα αναπηδάτε από έκπληξη διαπιστώνοντας τον συσχετισμό όλων των οπτικών πληροφοριών σκεπτόμενοι "ώστε αυτά τα εικονίδια καθορίζουν σε ποιους πόρους θα εστιαστούν οι πολίτες μου" ή "για φαντάσου, προτείνοντας και αντιπροτείνοντας πράγματα στον τάδε ηγεμόνα, τον ανάγκασα να αγοράσει τα προϊόντα μου σε τσουχτερή τιμή" ή "τι ανοησία έκανα, πως θα φτιάξω τώρα ξιφομάχους χωρίς να έχω iron στο έδαφος μου;" και πολλά ακόμα. 

Με μια πρόχειρη εκτίμηση μπορείτε να τερματίσετε το παιχνίδι μια φορά μέσα σε 17 περίπου ώρες. Πολλαπλασιάζοντας τον αριθμό με τους διαθέσιμους πολιτισμούς και τις εκατοντάδες ώρες στο διαδικτυακό multiplayer και στα hot seat με κολλητούς σας μην σας φανεί περίεργο αν το Civilization VI παραμείνει ενεργό στον υπολογιστή σας μέχρι να κυκλοφορήσει και...έβδομο σε κάτι χρόνια.       

Φέρτε μου πολιτισμούς να αφανίσω
Είναι κοινώς αποδεκτό ότι τα Civilization ακμάζουν στο single player mode και η multiplayer διάσταση τους έρχεται πάντα δεύτερη. Το ίδιο συμβαίνει και στο Civilization VI παρότι το multiplayer mode λειτουργεί σαν καλολαδωμένη μηχανή. Το πρώτο αρνητικό στοιχείο του που με εξέπληξε αν αναλογιστείτε τον τεράστιο αριθμό παικτών που ασχολούνται μαζί του ήταν ο πενιχρός αριθμός από hosts online παρτίδων. Χρειάστηκα αρκετή ώρα μέχρι να βρω παιχνίδι με όλους τους παίκτες απαρτία.

Το δεύτερο αρνητικό στοιχείο είναι η ανυπομονησία πολλών παικτών και η έλλειψη σεβασμού για το παιχνίδι που τους ωθεί στην εγκατάλειψη της παρτίδας πολύ πριν τελειώσει, αφήνοντας ξεκρέμαστους τους υπόλοιπους συμμετέχοντες. Για να αντλήσετε στο μέγιστο την ικανοποίηση που προσφέρει το online multiplayer ιδανικά χρειάζεστε μερικούς φίλους με μπόλικο χρόνο στην διάθεση τους γιατί οι παρτίδες θα διαρκέσουν ώρες, ειδικά αν συμμετέχουν πολλοί παίκτες. 

Συνεννοούμενοι με τους φίλους σας μέσω Skype θα έχετε το κεφάλι σας ήσυχο μέχρι να αναπτύξετε τον πολιτισμό σας και, μόλις αρχίσουν οι εχθροπραξίες, θα μπορείτε να καλέσετε σε βοήθεια για να αντιμετωπίσετε τις απειλές. Ακόμα κι αν δεν πραγματοποιηθούν οι ιδανικές συνθήκες που περιέγραψα, θα διαπιστώσετε ότι οι περισσότεροι παίκτες διατηρούν φιλικές σχέσεις με όλους μέχρι να αναπτύξουν τις τεχνολογίες και τις πόλεις τους και μετά καταπιάνονται με τις πολεμικές επιχειρήσεις. 

Στα θετικά σημεία του multiplayer έχουμε ακόμα την ταυτόχρονη εκτέλεση των ενεργειών όλων των παικτών αντί να περιμένουν την σειρά τους, τους γύρους με χρονικό περιθώριο που εμποδίζουν σε έναν παίκτη να χρονοτριβήσει καθυστερώντας την πατρίδα και φυσικά, την ανωτερότητα του ανθρώπινου μυαλού που οδηγεί σε μεγαλειώδεις στρατηγικούς ελιγμούς τους οποίους δεν πρόκειται να δείτε αντιμετωπίζοντας το A.I. 

 
Στην κορυφή της ψηφιακής κουλτούρας
Προτού ασχοληθούμε με το εικαστικό μεγαλείο του Civilization VI και το ρίξουμε στα επιφωνήματα αλά Βαρουφάκη δεν μπορώ να μην εκδηλώσω την δυσαρέσκεια μου για την μη επαναφορά του πολυαγαπημένου High Council που γνωρίσαμε στο Civilization 2. Φυσικά κανένας από τους ανθρώπους της Firaxis δεν υποσχέθηκε την επιστροφή του αλλά θεωρώ ότι θα ήταν μια τρομερή έκπληξη για τους φίλους της σειράς αν παρακολουθούσαμε και πάλι ηθοποιούς να υποδύονται τους συμβουλάτορες μας και όχι σκίτσα. 

Τα bugs δεν λείπουν από την εποποιία με χειρότερο εκείνο όπου ο κέρσορας κολλά σε μια κατεύθυνση και προχωρά μόνος του μέχρι την άκρη της οθόνης χωρίς να μπορείτε να αντιδράσετε. Επίσης, όταν πατάτε το στόχαστρο μιας πόλης που απεικονίζει την ικανότητα βομβαρδισμού σε μια εχθρική μονάδα, το βέλος που δείχνει την πορεία των βλημάτων δεν εμφανίζεται με την πρώτη μερικές φορές, αναγκάζοντας σας να πατάτε το εικονίδιο ξανά και ξανά. 
 
Τελειώνοντας με τα ασήμαντα κακώς κείμενα αρχίζει το ταξίδι σας στο όνειρο. Ο χάρτης είναι μαγευτικός, ο καλύτερος που έχετε παίξει ποτέ σε Civilization. Οι πόλεις ανθίζουν από γύρο σε γύρο και εσείς θα παρακολουθήσετε έκθαμβοι την ανάπτυξη τους με τα κολοσσιαία οικοδομήματα να ξεκινούν σε μορφή νταμαριού με σκαλωσιές και να μορφοποιούνται σε αριστουργήματα της αρχιτεκτονικής όσο προχωρά η κατασκευή τους. Νερόμυλοι, υδραγωγεία, θαυμάσιοι φάροι που φωτίζουν όλη την πόλη σας, αλιευτικά σκάφη που αδειάζουν τους ωκεανούς από τους κατοίκους τους, ορυχεία με βαγονάκια που γεμίζουν και αδειάζουν αδιάκοπα, όπου και αν πέσει το βλέμμα σας υπάρχει θέαμα. 
 
 
Τα φυσικά θαύματα κλέβουν την παράσταση με την ομορφιά τους και οι μονάδες τα ακολουθούν, αλλάζοντας μορφή και animation από εποχή σε εποχή. Όλο το σκηνικό αναδύει οσμή Πουρναρότοπου (χολιγουντιανή ντε) και στις μάχες τα ειδικά εφέ δίνουν και παίρνουν μαζί με το ρεαλιστικό animation. Δεν θα σας κουράσει ποτέ η δράση ενός ροπαλοφόρου σας που, κραδαίνοντας το ματσούκι του, σπάει το κεφάλι μιας μονάδας ιππέων, αφήνοντας τα άλογα ορφανά να περιφέρονται στον χώρο για δευτερόλεπτα. Στις σύγχρονες μορφές πολέμου τα εφέ βελτιώνονται με αποκορύφωμα το πυρηνικό μανιτάρι. Οι φιγούρες των αντίπαλων ηγεμόνων είναι έξοχα σχεδιασμένες με καρτουνίστικη αισθητική και ζωηρό animation αλλά πάνω τους ξεχωρίζει το voice acting.
 
Ηχητική αποθέωση
Οι παγκόσμιοι ηγέτες συνδιαλέγονται μαζί σας μιλώντας στην μητρική τους γλώσσα, γεγονός που θα σας ξετρελάνει μόλις ακούσετε τον Περικλή και την Γοργώ να μιλάνε αρχαία ελληνικά. Οι προφορές των voice actors είναι αρκετά πετυχημένες και οι αντιδράσεις τους στις συγκρούσεις πιστευτές. Η αφρόκρεμα στο voice acting δεν είναι άλλη από τον γνωστό μας Sean Bean (Goldeneye, Troy, The Lord of the Rings) που αποτελεί τον σχολιαστή όλων των πολιτισμών λίγο πριν φορτώσει το παιχνίδι. 
 
Ξέρω ότι πολλοί ανάμεσα σας διατηρούν μακροχρόνια "ερωτική" σχέση με το Baba Yetu, το χορωδιακό αριστούργημα που μας προϋπαντούσε όταν μπαίναμε στο Civilization IV. Η προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι ο συνθέτης του, Christopher Tin, ξεπέρασε φέτος τον εαυτό του με το Sogno di Volare, το μουσικό θέμα του Civilization VI. Δίνοντας βάση στις αρχικές του νότες μου κόπηκε η ανάσα περιμένοντας να ακούσω το Storms in Africa, μια από τις πρώτες επιτυχίες της αγαπημένης Enya. Εντούτοις η συνέχεια ήταν δέκα φορές πιο επική: με ιταλικό στίχο μια χορωδία αγγελικών φωνών ψέλνει το μεγαλείο της πτήσης και του ανθρώπου που εξυψώθηκε χάρη στα δημιουργήματα του. 
 
 
Δύσκολα θα μπορούσε να παραχθεί ταιριαστότερος ύμνος προς την ανθρώπινη δημιουργικότητα και τα πολιτιστικά θαύματα που έχουμε επιτελέσει ανά τους αιώνες. Όσον αφορά την υπόλοιπη μουσική επένδυση, όλοι οι πολιτισμοί διαθέτουν το δικό τους μοναδικό θέμα που παραλλάσσεται από εποχή σε εποχή. Όλα τα κομμάτια είναι βγαλμένα από την μουσική παράδοση των λαών αλλά εγώ κόλλησα με τον Μέγα Πέτρο γιατί θέλησα να ακούω διαρκώς το Kalinka που συνοδεύει τον ρωσικό πολιτισμό. 
 
Έναν ακόμα γύρο παιδιά
Στο Civilization VI για μια ακόμη φορά το ταξίδι είναι πολύ σημαντικότερο από τον προορισμό και ο ρόλος σας θυμίζει έντονα τους ζογκλέρ του τσίρκου. Τους έχετε δει που προσπαθούν να κρατήσουν ταυτόχρονα δέκα πιάτα με χέρια, πόδια και κεφάλι ενώ κάνουν ποδήλατο σε τεντωμένο σχοινί; Έτσι ακριβώς θα αισθανθείτε διαχειριζόμενοι τις απαιτήσεις του πολιτισμού σας, πολεμώντας τους εχθρούς, ασκώντας διπλωματία, αναπτύσσοντας τεχνολογία, επεκτείνοντας τις περιοχές σας και ικανοποιώντας τις ανάγκες των πολιτών. Όντας το καλύτερο παιχνίδι της σειράς, το Civilization VI θα σας διδάξει με τον πιο συναρπαστικό τρόπο το πόσο δύσκολο είναι το έργο της διακυβέρνησης ενός λαού, επιβραβεύοντας σας ψυχολογικά για κάθε νίκη. 
 
Το αντίτιμο των 60 ευρώ στο Steam είναι από τις ελάχιστες περιπτώσεις που δεν φαντάζει υπερβολικό, αντίθετα είναι ένα ασήμαντο έξοδο για το καλύτερο Strategy της χρονιάς και ίσως, της δεκαετίας. Είμαι βέβαιος ότι, μόλις αποκτήσετε το Civilization VI, αναπτύξετε την τεχνολογία σας σε σύγχρονα επίπεδα και δείτε τους ανταγωνιστές σας να χρησιμοποιούν ακόντια και βέλη προσπαθώντας να καταστρέψουν τα ατσάλινα μεγαθήρια που κατασκευάσατε, θα ενώσετε τις φωνές σας μαζί μου και θα εκστομίσετε τα λόγια του Apocalypse από το πρόσφατο X – Men φιλμ: μπορείτε να ρίχνετε τα βέλη σας από τον Πύργο της Βαβέλ αλλά δεν θα πετύχετε ποτέ τον Θεό!      
 
Θετικά:
- Βάθος στο gameplay που δεν θα σας επιτρέψει να ξεκολλήσετε από τις πολυθρόνες σας
- Λεπτομερής χάρτης με πιο ευχάριστο user interface
- Κορυφαίο animation μονάδων και ηγεμόνων
- Μεγαλειώδες soundtrack με το καλύτερο μουσικό θέμα της σειράς να σέρνει τον χορό
- Υψηλή αντοχή
   
Αρνητικά:
- Ασήμαντα bugs που δεν έπρεπε να υπάρχουν 
- Μανιοκαταθλιπτικό A.I.
- Η απουσία manual και Civilopedia μεταφρασμένων στα ελληνικά
 
Βαθμολογία
Γραφικά: 8
Ήχος: 8
Gameplay: 9
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.6

Η τελειότερη μεταφορά μιας δοκιμασμένης "συνταγής" που θα σας κρατήσει ικανοποιημένους για πολύ καιρό.   
 
Γιάννης Μοσχονάς

User reviews

Average user rating from: 1 user(s)

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο 
 
9.0

Civilization VI

Ξεκίνησα να παίζω τη σειρά στο IV χωρίς expansion και τη λάτρεψα από την πρώτη στιγμή. Με την έκδοση του V ξενέρωσα αρκετά, καθώς πολλά στοιχεία του IV έλειπαν. Ευτυχώς, προστέθηκαν σε expansion μετά και το έλιωσα όσο του άξιζε. Τώρα ήρθε η ώρα του VI.

Το VI, σε αντίθεση με τον προκάτοχό του, έρχεται ανανεωμένο σε core mechanics και έτοιμο για λιώσιμο από την πρώτη μέρα. Αλλά ας τα πιάσουμε ένα ένα.

Αρχικά, είναι οφθαλμοφανείς οι αλλαγές στα γραφικά. Πάνε σε ένα πιο "καρτουνίστικο" στυλ, το οποίο προσωπικά λατρεύω. Είναι πολύ καλοδουλεμένο και αξιομνημόνευτο. Το ίδιο και ο χάρτης, που είναι από μόνος του πανέμορφος και ξεκάθαρος.

Στο κομμάτι του gameplay τρεις είναι οι βασικότερες αλλαγές που παρατηρούνται. Αρχικά, οι workers έχουν πλέον διάρκεια. Αυτή έχει ως βάση της να φτιαχτούν 3 tiles, στα οποία προσμετρούν όποια bonus από επιλογή ηγέτη ή τεχνολογιών.
Επιπλέον, τα Θαύματα πλέον πιάνουν ένα tile το καθένα, ενώ πριν έμπαιναν μέσα στην πόλη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να πρέπει να γίνει στρατηγικά η τοποθέτησή τους, καθώς και οπτικά πλέον έχουν περισσότερες λεπτομέρεις και είναι καλύτερα σχεδιασμένα.
Τέλος, είναι η καινούργια προσθήκη των districts. Αυτές τοποθετούνται ξεχωριστά, σε ένα tile η καθεμία, και έχουν δικά τους bonus και δυνατότητες. Πλέον, για να γίνει πλήρης εκμετάλλευση των νέων κτηρίων, όπως π.χ. barracks, πρέπει να χτιστεί πρώτα η αντίστοιχη district. Το γεγονός ότι πιάνουν ένα tile η καθεμία και ότι, ανάλογα με το μέγεθος της πόλης, είναι περιορισμένος ο αριθμός των district που μπορούν να χτιστούν, δίνει μεγαλύτερο βάθος στο παιχνίδι.

Τα υπόλοιπα συστήματα είναι πάνω κάτω όπως ήταν στο Civilization V με τα expansions. Το σύστημα θρησκείας, κατασκοπείας, πολιτισμού κλπ. Έχουν γίνει κάποιες μικροαλλαγές βελτίωσης αλλά ως εκεί.

Τέλος, η μουσική είναι καταπληκτική. Ειδικά το κεντρικό θέμα, Sogno di Volare, είναι αριστούργημα (από τον ίδιο συνθέτη που έκανε το εξίσου γαμάτο Baba Yetu για το IV).

Τα αρνητικά δεν είναι πολλά, αλλά υπάρχουν. Αφενός το AI είναι αρκετά κυκλοθυμικό. Μπορεί για χρόνια να είστε φίλοι και να σου κάνει πόλεμο γιατί δεν του έδωσες ψάρια όταν σου ζήτησε ανταλλαγή.
Επιπλέον, στις μεγαλύτερες δυσκολίες, αντί να υπάρχει ένα πιο εξελιγμένο ΑΙ, καταφεύγουν στον εύκολο δρόμο να δίνουν περισσότερα resources στο AI και αυτό να φτιάχνει υπέρογκο για το χρόνο που πέρασε στρατό και να σου κάνει πόλεμο.
Ακόμα, υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις όσο προχωράει το παιχνίδι και εμφανίζεται όλο και μεγαλύτερο κομμάτι του χάρτη. Σε χρήστες πιο παλιών συστημάτων (2+ χρόνων) πρέπει να υπάρχει υπομονή.

Σε γενικές γραμμές, το παιχνίδι είναι εκπληκτικό ήδη από την πρώτη μέρα. Δέχεται βελτιώσεις, αλλά, σε αντίθεση με το V, δεν υπάρχει αίσθηση ότι λείπει υλικό. Αξίζει να παιχτεί από όλους τους φανς των turn-based strategies.

Θετικά:
- Άψογο αρτιστικά
- Καταπληκτική μουσική
- Ωραίες προσθήκες στο gameplay
- Καταπληκτική εμπειρία στο σύνολο

Αρνητικά:
- Κυκλοθυμική AI
- Μεγάλες δυσκολίες που κλέβουν
- Μικροπαραλείψεις και ανάγκη μικροδιορθώσεων
- Καθυστερήσεις στο φόρτωμα σε παλαιότερα μηχανήματα

Was this review helpful to you? 
 

Images   VIEW ALL

NEWS   VIEW ALL

No News

Mόνο εγγεγραμμένοι χρήστες μπορούν να γράψουν σχόλια. Παρακαλούμε κάντε πρώτα Login στο site. Αν δεν έχετε λογαριασμό στο GameWorld τότε κάντε Register και στη συνέχεια Login.

Comments  

#1 +1 ashbringer (Level 25) 03/11/2016 14:52
Δεν έχω λόγια για αυτόν τον άνθρωπο και τις δημιουργίες του.Κάθε φορά και καλύτερος .Πάλι θα λιώσουμε και θα το ευχαριστηθούμε. Πολύ ωραίο review απο τον Γιάννη.
#2 +1 aims (Level 20) 04/11/2016 18:46
εξαιρετικο review..

8)
#3 +1 Shikabane_Hime7 (Level 29) 07/11/2016 12:27
Εντάξει επικό και αναλυτικότατο review!
To παιχνίδι φαίνεται πραγματικά μυθικό. Θα το πάρω με την πρώτη ευκαιρία! Στο V μόνο 2 playthrough είχα κάνει που συνολικά μου πήραν πάνω από 20 ώρες. Πράγματι τα 60 ευρώ είναι μια χαρά για ένα παιχνίδι που όχι μόνο είναι καλό, αλλά προσφέρει άπειρες ώρες gameplay.
#4 Blood Prince (Level 28) 07/11/2016 14:18
Πριν κάποια χρόνια μου τρέχαν τα σάλια για παιχνίδια στρατηγικής όπως τα Age of Empires και Empire Earth.Τώρα τελευταία όμως τα παιχνίδια τα οποία ανήκουν στο συγκεκριμένο είδος δεν με προσελκύουν όσο ποιοτικά και αν είναι.
Score 8.6
User Score ( 13 votes ) 8.54
User Reviews 9
Genre: Turn – based Strategy, 4X
Developer: Firaxis Games
Publisher: 2K Games
Διάθεση: Steam, CD Media
Players: 1 - 10
Requirements: 4GB RAM, Επεξεργαστής Pentium ή Athlon στα 2.5GHz, Κάρτα γραφικών 1GΒ, Χώρος στο σκληρό δίσκο 12GB
Official Website: Κλικ εδώ
Demo:
Full Game:
Release Date: PC: 21/10/2016, Mac: 24/10/2016
Χρήστες που το θέλουν. (VIEW ALL )
thumb thumb thumb
Χρήστες που το έχουν.(VIEW ALL )
thumb thumb thumb
Χρήστες που το είχαν.
Κανένας
Χρήστες που το έχουν στα αγαπημένα
Κανένας
RELATED GAMES
thumb
VIDEOS
Notification